onsdag 4 april 2018

En poweregenskap att utveckla eller Varför jag avstår att skriva kontaktannons.



Lill-Babs gick bort här om dagen, 80 år gammal och efter mer än sextio år i rampljuset.
Jag har ett sådant tydligt minne av när jag var 14 år och av någon outgrundlig anledning tittade på "Här är ditt liv" där Lill-Babs var gäst och min mormor ilsket spottade ur sej "Hon är en riktig hora, usch."
Det var så typiskt min mormor. Jag minns att vi tjafsade om det där.
Hon har haft en massa karlar... tyckte mormor.
Det gör en knappast till hora... tyckte jag.
Att vara avundsjuk på de som var vackra och folkliga och i hop med sin höga sexuella moral stod Lill-Babs för allt mormor inte tyckte om.
Själv har jag alltid tyckt att Lill-Babs verkar vara en underbar människa.
Nu kände ju inte jag henne. Men det hon utstrålade är ju i mångt och mycket det vi hört vänner, familj och kollegor säga om henne det här dygnet.
Att hon hade en sådan omtanke om andra människor. En så stor kärlek till sina medmänniskor. Att hon alltid brydde sej om allt å alla.

Jag kan inte tänka mej finare egenskaper eller att bli ihågkommen för något större än närvaro, kärlek och omtanke.
Lill-Babs var ju självklart bra på så mycket mer men det är för just det där som jag kommer att minnas henne.
Det är egenskaper som jag själv vårdar, är stolt över och framför allt vill bli mycket mycket bättre på. Typisk "kvinnliga" egenskaper men oxå riktigt starka personlighetsdrag. Powerwoman lixom.

I övrigt är jag inte särskilt kvinnligt lagd.
Ibland kan jag komma på mej själv med att tänka att jag verkligen inte är nåt hustrumaterial. Jag är hyfsad på att laga mat men tycker det är tråkigt, jag är rätt usel på att baka, tycker det är aptrist att städa och har hög tolerans för sandiga golv och jag är rätt ointresserad av sex :)
Men jag gillar att sippa vin och ha mysiga hemmakvällar... fast helst ifred då så inte ens det hade jag kunnat skriva i en kontaktannons.
Och då har jag inte ens nämnt min stora dreglande hund och att det dräller leksaker på alla golv i värsta "Familjen annorlunda stilen."

Lika bra att inte skriva nån kontaktannons. Det hade blivit bökigt om nån knäppskalle svarat. Jag är ju lixom gift. :)

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Underbart! Det om Lill-Babs i här är ditt liv pratade jag och min man om. Hans föräldrar reagerade som din mormor, och han har då kvar de åsikten. Asså!! Hon var gift 2 ggr, och dessa karlar var väl ett skämt men många klarade väl inte det..
    Normen för kvinnligt vad är det?? Det är bra om vi ändrar den. Jag är som du... men kvinnlig tror jag eller mänsklig
    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare