tisdag 19 december 2017

Astas smått berömda Årskrönika 2017

Välkomna till Astas Årskrönika:

Anneli Lodéns foto.

Januari

Årets första månad överskuggades så klart av tre stora ting. Ro D-uppsatsen i land Sluta skolan. Börja jobba.
Den 13:e slutade skolan med cermoni och broschutdelning och dagen därpå  hade jag samlat mina barn och allra närmaste vänner på stans bästa restaurang och det blev en underbar kväll.
Men D-uppsatsen slet jag med ytterligare några veckor och det var verkligen blod, svett å tårar.
Gång på gång fick jag tillbaka den för tillfixning här å tillfixning där. Om det inte vore för min klasskamrat och numera kollega Maria vet i tusan om jag inte suttit här än och ändrat. Tack som fan för pepp, tro, genomläsning och tips. 
Den 16:e januari tog jag mina första darrande kliv ut som Legitimerad Barnmorska och samma pass tappade jag min barnmorskebrosch.
Bild: Helt ny barnmorska

Anneli Lodéns foto.

Februari

Gottfrid var sjuk i sin rygg och jag kämpade på mellan hopp å förtvivlan med den nya yrkesrollen.
Bild: Den sanna kärlekskyssen
 Anneli Lodéns foto.

Mars

Första vårmånaden. Fortfarande mycket kring nya yrkesrollen så klart, kämpa med tankar på att inte räcka till och av att inte höra till.
Jag och maken var i Halmstad och såg Henrik Schyfferts show "Var inte rädd" som så klart var bra men inte så bra som jag föreställt mej. Vi... maken å jag... hade dock himla mysigt.
Jag var även iväg med mina vänner Lillebror och Marie i Göteborg där vi inte gick till Gretas men väl åt mat på en fantastisk restaurang och drack smarriga drinkar i Posthotellets bar.
Benådades med ännu ett litet barnbarn och var faktiskt på jobbet när det skedde. Dock fick jag nöja mej med att passa barnbarn istället för att förlösa.
Bild: Goda vänner.

Anneli Lodéns foto.

April

Jag var på mammografi och hade friska tuttar. Jag gick grundutbildningen i akupunktur. Var på besök hos Bh-Pia och köpte mitt livs dyraste bikini.
Jag sprang lite smått igen. Var rätt duktig denna månaden faktiskt.
Bild: Löpning. Dock inte min.

Bildresultat för löpning

Maj

Var i Barcelona på min födelsedag med maken å goda vänner. Fantastisk stad. Fantastisk födelsedag och minisemester.
Gottfrid fyllde 5 år och blev därmed helt å hållen min. Hade foderavtal med uppfödaren innan. Sverige blev världsmästare i hockey.
Min lillebror blev mördad på Mors dag den 28:e och trots all insikt om att han levde ett farligt liv så kom det som en chock för oss alla.
Bild: Barcelona

Anneli Lodéns foto.

Juni

Den 2:a juni var jag och tittade på min döda bror på Rättsmedicin i Lund. Det var första gången på många många år som jag såg honom. Jag slogs av att han var sej så lik och att han hade så mycket av min pappa över sej.
Efter det följde begravningsförberedelser och mycket oro över mamma.
Jag gick på semester i juni. Sträcksåg alla säsonger av Orange is the new black.
Den 17:e var det Pride i vår lilla stad och jag var som vanligt där med Lillebror Mini och Noah. I år hade vi tur med vädret.
Bild: Jag på begravningen.

Anneli Lodéns foto.

Juli

Min bror begravdes. Det var bara jag, maken, mamma och mina döttrar där.
Ändå blev det väldigt fint och värdigt.
Jag träffade pappa, vi började prata igen efter att inte haft kontakt på över ett år när Jonas dog och vi hade en fantastiskt fin dag tillsammans i Göteborg.
Maken å jag följde vår tradition att åka räkbåten M/S Trubadur och sova på hotell. Lika mysigt i år som alla andra år.
M/S Trubadur kan jag verkligen rekommendera för alla som gillar skaldjur, underhållning och storslagen utsikt.
Det var tänkt att jag äntligen skulle springa stadsloppet men träningen kom av sej och jag hade helt enkelt inte fixat en mil.
Bild: På båten

 Petronella Lodéns foto.

Augusti

Hela sommaren var det rätt kasst väder. Augusti var inget undantag.
Den 24:e drog Mini, Noah och jag till Kos och hade... trots förkylning... en helt magisk vecka. God mat, drinkar, ljumna bad, sol, kärlek och bra böcker.
Precis som en semester skall vara.
Läste Fredrik Backmans "Vi mot er" där som släpptes två dagar innan vi drog.
Bild: Mormors hjärta fixar lite

Anneli Lodéns foto.

September

Lilla Astrid föddes i bilen på väg till förlossningen.
Gottfrid var sjuk.
Vi var sjuka. Förkylning nr 1 av 6-7 stycken som fortsatt sedan dess.
Regnig och tråkig höst.
Jag gjorde fransar en gång och de var fina men jag beslöt ändå att vänta till i vår med att ta upp den ovanan igen.
Jag var med Lillebror och Marie i Ystad och sov på vandrarhem. Vi hade en fantastisk fredag-lördag där. Åt den godaste burgaren jag ätit typ ever.
Bonde söker fru drog igång och jag köpte nya glasögon.
Bild: Lillebror å jag


Anneli Lodéns foto.


Oktober

Försökte börja springa igen men varje gång jag startade om fick jag ont i halsen. Fast som bäst sprang jag faktiskt nio dagar på raken. Fan vad jag kan om jag vill!
"Vår tid är nu" drog igång och kom ju att bli årets stora tvhändelse och snackis. Alla bara älskade den.
Bild: Tant springer.

Anneli Lodéns foto.

November

Ett töcken av regn, grått och förkylningar.
Var och tittade på mitt äldsta barnbarn när hon hade uppvisning i isdans.
Så stolt!
Broderade som en tok för att hinna klart med Noas julkalender.
Tufft med nära relationer.
Bild: Månadens känsla

VILLFARELSERs foto.

December

Fortsatt tuff månad rent privat. Fortsatt regn och fortsatt förkylt. Var sjukskriven två veckor.
Och däremellan har jag handlat julklappar, pyntat och skrivit brev.
Fått en ny (brev)vän som jag är mycket glad för. Fast henne fick jag nog i november? Nja, jag har skrivit mycket brev i alla fall.
Äldsta dottern flyttade in i sitt nya hus bara nån kilometer från mej och jag har varit barnvakt lite extra med anledning av det.
Bild: Mycket innesittande och legobygg har det blivit. 

 Anneli Lodéns foto.

Hur var ditt år?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare