söndag 29 oktober 2017

Tv snickarn, tidningsmannen, svt profilen och komikern



Som sist på bollen och trögast i stan möjligtvis fick jag precis veta vem "Komikern som anklagas för upprepade våldtäkter och sexuella övergrepp" är och jag kan säga att mitt hjärta dog en smula. Jag skriver inte ut hans namn här för jag vill inte riskera att bli anmäld för förtal men baskunskaper i googling hjälper dej om du vill veta. Vilket jag inte alls är säker på att du vill.
Jag är och har varit rätt många år rätt desillusionerad vad det gäller män men uppenbart inte tillräckligt. Inte nog på långa vägar.

Den ena kändisen efter den andra anklagas nu.
Först ut var Martin Timell som jag alltid har trott vara en hal jävel. Rykten har gått om honom och vägrat dö i åtminstone tio år hur han behandlat kvinnliga medarbetare och domderat över manliga. Upprepade gånger har han fått dementera genom åren att han slår sin fru.

Sen kom Virtanen. Honom har jag "känt till" några år innan Cissi Wallin offentligt namngav honom.
Men innan dess och trots det på nåt skruvat vänster så har jag uppskattat hans texter, hans åsikter och civilkurage gentemot "Svärjevännerna."
Och det blir så mycket svårare än med Timell...
Inte för att jag på nåt sätt försvarar honom eller misstror de som råkat ut för honom, karln är ju uppenbarligen ett as men... alltså när det är någon man för övrigt allierat sej med innan. Någon som man trott stod på samma sida om ni fattar vad jag menar.
Det svider till av någon konstig besvikelse som självklart inte drabbat mej om Virtanen vore Birro eller nån av de grabbarna.

Kronér och jag är uppvuxna i samma hoods. Han är äldre än mej så vi rörde oss inte i samma gäng men i varandras bekantskapskrets utkanter. Han var kompis med min kompis brorsa. Typ så.
Kronér är av min generation Göteborgare känd so
m en uppskattad och duktig gatumusikant när han var ung och innan han slog igenom och jag kände nån konstig stolthet över det. Att ha varit med och följt denna sympatiska kille från början. Från innan början.
I samband med att anklagelser mot honom blev kända i media så fick jag inside information från trovärdig källa om att han varit ett kräk även på andra sätt som inte framkommit i media (ännu) och dånet var öronbedövande när han kraschade från den där piedestalen. Lasse... vår goa glada Göteborgsgrabb lixom.

Och så får jag då slutligen kännedom om den här komikern, och ja, det är som jag skrev inledningsvis... hjärtat dog en smula.
Om han?! Vilken man i hela jävla vida världen kan man då lita på?!
Vem är egentligen the good guy? Finns han överhuvudtaget eller handlar det för alla män om tillfälle och hur stark rädslan är för att åka dit?


Tänk om allt är lögn och smutskastning då?
Samtliga dessa herrar är anklagade från flera av varandra oberoende håll. Att en kvinna ljuger om sexuella övergrepp och våldtäkt är mycket ovanligt. Att flera kvinnor ovetandes om varandra skulle göra det är osannolikt.
Domstolar dömer, det gör inte sociala medier. Och det vet vi ju alla hur det brukar gå i domstol. 1 fall av 10 anmälda våldtäkter leder till åtal. De som döms är försvinnande få. Och då anmäls inte ens en bråkdel, säkerligen för att kvinnor känner till de här siffrorna och har hört om hur deras moral, klädsel, sexuella historia kommer att dissekeras av polis och domstol.
Men den brinnande vreden och besvikelsen är lik väl tänd hos många många av oss och i brist på fängelsestraff så kan ett demolerat varunamn och en sabbad karriär få stå som betalning då.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Ja, världen är upp och ned! Men den där komikern - är faktiskt inte så förvånad ... mycket ofta märker jag att de som skriker och gapar högst om andras felsteg och oförrätter väldigt många gånger har egna ruttna lik i garderoben, så som sagt, jag är inte förvånad! Men tiden kommer alltid ikapp ... dem alla. ...karma! /mormor

    SvaraRadera
  2. Trött, ledsen och arg blir jag. Vill ge upp och deppa ihop men det går inte. Bara att bita ihop och fortsätta.
    Bonnie

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare