söndag 29 oktober 2017

Har du sunt förnuft?



Sunt förnuft.
Det är något man hör ofta. "Använd ditt sunda förnuft" eller "Det är sunt förnuft att..."
Men vad är egentligen sunt förnuft?
Ja enligt Wikipedia är det "en sund och normal förstånds och omdömesförmåga."
Det kan även innebära en intuitiv uppfattning om rätt och fel.
Det blev man inte mycket klokare av va?

Jag använder mej själv av begreppet då och då, men allt mer sällan för jag har kommit att fundera över det.
Sunt förnuft är... enligt min uppfattning... ens samlade erfarenheter och ett ihopkok av de värderingar som man vuxit upp med.
Sunt förnuft kan med andra ord vara helt olika saker för dej och mej.

Jag tycker det är sunt förnuft att inte skicka tillbaka unga människor till ett land de flesta av oss inte skulle besöka frivilligt en vecka om vi så fick 100 000 kr.
Du är kanske av motsatt uppfattning? Uppfyller man inte de kriterier som satts upp som asylskäl ska man lämna.
Sunt förnuft kan för mej vara att små barn ska sova hos sina föräldrar för så gör vi däggdjur. Du kanske hänvisar en annan åsikt till det sunda förnuftet?
Värna om vuxenrelationen, göra barn självständiga eller vad det nu kan vara.
Jag tror att NMR och Sd tycker sej vara proppfulla av sunt förnuft medan jag och majoriteten av befolkningen tycker de är idioter.

Ett annat uttryck och utbredd föreställning är det här med magkänsla.
"Min magkänsla säger mej att..." "Lita på din magkänsla."
Jag tänker själv så en hel del. Jag är nämligen väldigt intuitiv. Bra på att snabbt läsa av människor, grupper och stämningar i ett rum. Men det är något annat.

Men de flesta av oss är inte alls så synska som vi tror oss vara. Magkänsla är ofta ingenting annat än vår samlade livserfarenhet och vårt psykiska mående.
Min magkänsla säger ofta åt mej att låta bli. Det kan gälla allt från att byta jobb till att bryta upp relationer till att resa utomlands.
Hade jag lyssnat på min magkänsla hade det inte blivit mycket gjort!
Magkänslan är min rädsla och den har jag gång på gång fått köra över med vilja och förnuft... och det har gått alldeles utmärkt.
Jag är av typen som kan och klarar mycket mer än vad jag tror. Det finns motsatsen med. De som tror lite väl mycket om sej själv och som kanske borde ignorera magkänslan och bromsa ibland istället. Jag kände en gång en kvinna som hade just så där otroligt höga tankar om sej själv och ständigt hänvisade alla sina hundraen projekt till just magkänslan. En kvart senare sa magkänslan nåt annat typ.

Ja. Det var lite tankar jag hade så här innan sänggång när jag arbetat min tredje natt på rad och ska gå å sussa. Ha en fin söndag och var försiktig med det sunda förnuftet.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare