lördag 9 september 2017

Plus size




Det här är så sjukt!
Nog för att jag känt höggradigt tvivel till HM innan med tanke på deras oförmåga/ ovilja att ta tag i urusla arbetsvillkor för dem som syr deras kläder men detta är ännu nåt som gör mej tokig.
Bruttorna på bilden visar plus size mode. Det är deras stora modeller.
Opps, så gick man å blev en plus size. De där tjejerna är inte ett dugg större än vad jag är som drar stl 38-40 och som ser mej som högst normalviktig.
Vad sänder det för signaler till unga tjejer som tillhör HM's trognaste kundkrets?
Vilka skall de som drar stl 24 och uppåt identifiera sej med? Hur ska de benämna sej? Om detta är plus size? "Storvuxna modeller."

Dessvärre... om vi skall vara helt sanningsenliga... är inte HM enda klädkedjan som gör så här.
Jag är så trött på det. Jag skulle vilja se en mångfald bland modeller, åtminstone bland de modeller som arbetar för företag som säger sej vända sej åt mångfald.
Jag vill se yppiga modeller och jag skulle oxå önska att få se äldre modeller.
Inte enbart som en rättvisefråga utan för att jag bättre vill kunna avgöra om det är ett plagg jag skulle kunna bli sugen på.
Det är svårt att avgöra om ex en "håll in trosa" skulle kunna funka för mej när den visas av en tjugoettårig flicksnärta på 49 kg. Lika dant antar jag att en kvinna i stl 48 känner när modellen väger under 60 kg.

Och för övrigt. Som sagts så många gånger förr. Hur jäkla svårt ska det vara att slopa plus size sortimentet helt å hållet? Varför skall det behövas egna skämsavdelningar med egna plagg för. Hur svårt kan det vara att tillhanda hålla samtliga plagg i stl 34 och uppåt? Åtminstone hos de stora kedjorna.
Överviktigt är något som blir allt vanligare, inte bara i Sverige.
Det kan ju klädmakare och affärsägare tycka vad de vill om men så är det. Överviktiga har oxå jobb, plånböcker och klädintresse.
Jag antar att de vill tjäna pengar?

Blir så trött.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag håller verkligen med!!! Det är SKAM att kalla dessa modeller för plussize!! Jämfört med vad????? Med 11 åriga tunna pojkar?? Jo, för det är den känslan jag får. Min L är ju 13 år och han är smal som ett streck: väger knappt 50 kg och är 176 cm. HAN har storlek 29 i jeans!!! 29 tum!!! Och jag hör gymnasietjejer som gråtande "erkänner" att de var "tvungna" att köpa storlek 28... Suck.... Jag blir förbannad. På modeindustrin. Och på det faktum att vi låter dem lura oss.

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare