tisdag 18 juli 2017

Min själsfrände och min gudasände



Hon kom till mej när världen var upp å ner. Kaos. Förstörd.
En av mina absolut bästa vänner hade dött en vecka innan, inte ens 35 år fyllda, lämnat tre barn utan ordentliga fäder efter sej.
Hon kom när mitt äktenskap var i kaos och jag inte visste vilken minut det skulle explodera.
10 kg tung och med sylvassa tänder. 10 kg tung och med all sin personlighet.
10 kg tung och silkeslen.
Hon räddade mej. Bokstavligen.
Räddade mej.
Vi fick nästan åtta år tillsammans. År av hårt jobb, för hon var aldrig enkel.
Mycket var hon men aldrig det.
Okända såg henne som en bråkstake. Som skrämde barn, som slängde sej efter cyklister, som gjorde utfall mot andra hundar. Hon som blev utslängd fån valpkursen. Hon som grannarna ville polisanmäla. Hon som skämde skiten ur de flesta. Hon som hade ögon som kunde skifta från mjukt till granithårt på en halv sekund.
Men jag såg henne för den hon var. Mitt ankare.
Inte så himla vacker om vi ska vara ärliga men den klokaste, snällaste och modigaste själ som någonsin funnits.
Min bästa vän. Min stora kärlek. Min själsfrände.

 

Han kom när jag inte skulle ha någon valp. Och absolut ingen hane.
När jag inte hade pengar, inte hade tid.
Hans ögon mötte mina på facebook och jag var förlorad.
Han blev allt hon inte var. Lugn, tålmodig, vacker, lätthanterlig och oändligt snäll mot alla.
Han var min belöning.
Fem år har vi kamperat ihop och jag hoppas på många till för jag får aldrig en hund som honom igen.
Han är lätt... lätt... den både vackraste och stadigaste hund jag någonsin har mött.

 

Han blev min gudasände.
När hon dog, bara ett halvår efter han kommit, blev han min gudasände.
Min räddning.
Att förlora henne är det svåraste som någonsin hänt mej.
Hon dog i min famn i hallen och veckorna efter är ett töcken.
Jag blir aldrig den samma igen.
Men utan honom med all sin godhet å kärlek hade jag varit förlorad.
Han fanns där med sitt tålamod, sin livsglädje och sin tillgivenhet.
Krävde att bli sedd. Krävde att bli älskad.
Och att älska honom är så enkelt. Han är mannen i mitt liv.
Min stora stora stolthet.

Puss/ Asta

Anneli Lodéns foto.

1 kommentar:

  1. Så fint. Det er ikke alle forunt å oppleve så mye kjærlighet. <3

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare