tisdag 6 juni 2017

Att outa en pedofil



De flesta som hänger ens lite på sociala medier har säkert inte undgått Patrik Sjöberg och Elaine Eksvärds engagemang för arbetet att hindra att fler barn blir sexuellt utnyttjade. Tre stycken barn i varje klass sägs det. Och Elaines arbete har namnet "Tre ska bli noll" (tror jag, är inte helt insatt.)
Såväl Sjöberg som Eksvärd har själva blivit utsatta som barn.

Idag har Patrik Sjöberg på sitt instagramkonto gjort något som jag har all förståelse för, som jag förstår och känner sympati för. Han har publicerat namn och bild på en pedofil som är lärare och handbollstränare och bett sina följare att reposta bilden. Mannen ifråga är inte dömd, men han har erkänt brotten mot en flicka som pågått under flera års tid men som enligt mannen är "ett misstag."
Hur nu misstag kan vara flera år?!
Mannen håller sej undan polisen och om han lyckas med det i ytterligare sex dagar så kommer han undan med grovt sexuellt utnyttjande av minderårig och grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.

Jag förstår och delar raseriet.
Jag har själv varit utsatt för dessa svin till män som ung flicka.
Det är fruktansvärt och man blir arg, rycks med men...

... Generellt är jag emot att publicera bilder på icke dömda personer.
Nu verkar kräket ha erkänt och är väl så ledes skyldig vilket gör det något mer okej men jag tänker att det drabbar andra, andra som inte är skyldiga.
Framför allt tänker jag på pedofilens barn. Jag har ingen aning om deras ålder men en sådan här publicering kan förstöra deras liv. Vänner kan ta avstånd, de kan uteslutas ur sina gemenskaper och mobbas. Pedofili är kanske världens mest föraktade brott. Det blir ett tungt ok som helt enkelt inte är deras att bära.

Vad tänker du? 

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Jättesvårt tycker jag. Jag är principiellt också helt emot att man lägger ut foton på misstänkta personer, men faktiskt även på dömda. Jag förstår också vreden och avskyn. Men som du skriver, de här männen har också familjer, kanske egna barn och det blir trots allt deras skam att bära, i ett sådant fall. Svårt. Jättesvårt.

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen inte lätt! Jag har följt detta och kan tycka att det är oerhört beklagligt att ingen i pedofilens närhet kan se till att rättvisa får skipas. För även om inte hans bild och namn hade publicerats så visste tydligen oerhört många vem han var. Och sen är det precis som du skriver en annan sida av myntet. Samtidigt så har den här mannen valt att förgripa sig på ett barn under väldigt lång tid. Så han har själv satt sin familj i en situation de inte bett om. Som sagt, jättesvårt.

    SvaraRadera
  3. Håller med Elaine Eksvärd när hon skriver:
    "Tänk på att handbollstränarens familj blir drabbade av uthängningen”.
    De blir drabbade av att handbollstränaren har förgripit sig på ett barn och alla får veta det. Uthängningen bär inte skulden, det gör handbollstränaren.
    ”Tänk på att handbollstränaren har en familj.”
    Nej, tänk på att handbollstränaren har förgripit sig på ett barn.
    ”Tänk om uthängningen driver handbollstränaren till självmord?!”
    Sexuella övergrepp på barn driver barn till självmord, oskyldiga barn.
    ”Uthängningen förstör familjens liv.”
    Nej, de sexuella övergreppen som handbollstränaren begick på barnet förstör familjens liv.
    ”Lämna familjen ifred, de går igenom ett helvete just nu”.
    Säg det till handbollstränaren, han och ingen annan har ansvar för det helvete de genomgår.
    Slut citat.

    Skulden till hur hans familj mår ligger hos mannen, pedofilen. Inte hos någon annan.

    /Din Emelie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulden ligger hos förövaren ja, absolut. Och visst är det hans "fel" från början med det lidande som även drabbar hans familj. Men det spelar ingen roll, två fel gör inte ett rätt. Förövarens barn kommer få lida, barn kommer inte tänka "det var pappans fel." De drabbas av en skuld som inte är deras att bära.
      Men det är inte lätt. Jag kan inte säga att Sjöberg gjort fel. Bara att det är problematiskt och kommer orsaka skuld och skam och kanske ett evigt utanförskap hos hans barn som inget gjort.

      Radera
  4. JAg håller också med Elaine Eksvärd i det hon skriver. Ändå är det inte oproblematiskt. Principiellt lägger vi inte ut foton och namn på personer som inte är dömda. Om vi gör undantag, vem beslutar om vilka brott som det är ok för? Alltså, det blir lätt godtycke och "smak". Och kan göra mer skada än nytta. Och oavsett om det är gärningspersonen som bär skulden, så finns risk för att mobben utsätter hans barn i alla fall. Det vet vi ju, att människor inte är särskilt kloka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Du uttrycker det bättre än jag.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare