fredag 31 mars 2017

Svenska värderingar

Bildresultat för sverige

Snubblade över listan som röstades fram förra året i vårt grannland Danmark om vad som är typiskt danska värderingar.

Så här såg den slutgiltiga listan ut. 

1) Välfärdssamhället
2) Frihet
3) Tillit
4) Likhet inför lagen
5) Jämställdhet mellan könen
6) Danska språket
7) Föreningsliv och frivillighet
8) Frisinne
9) Hygge
10) Det kristna kulturarvet

Jag funderade då vidare på vad som var typiskt svenskt, och här är det lätt att börja tänka på Jimmie Åkessons parodiska utspel om korsstygn och rotmos, jag ska försöka att inte gå i samma fälla.

När jag tittar på den danska listan så håller jag inte med om att åtminstone 1-5 plus nr 10 är "typiskt danskt." Det skulle precis lika gärna kunna stå för ex Sverige eller Norge. Jag skriver under på dem och tycker nog att Sverige har ännu högre svansföring i 1-5.

Här är min svenska lista (och jag kan omöjligt begränsa mej till 10.)

1) Bekämpande av klassklyftor
2) Jämställdhet
3) Solidaritet med andra länder
4) En tydlig röst internationellt
5) Ett "stort" exportland (allt ifrån bilar till vapen till musik och datorspel.)
6) Sekularisering
7) Allemansrätten
8) Miljömedvetenhet
9) Ett samhällerligt skyddsnät
10) Dansband
11) God djurhållning
12) Raggarkulturen
13) Hockeynation
14) Fika kulturen
15) Singelkulturen
16) Curlande föräldraskap
17) En sjukvård i världsklass
18) Skatter
19) Vemodet
20) Sexuellt frisinnade

När jag läser min lista så tänker jag att den är väldigt färgad utifrån den svensk som jag är. Hur jag vuxit upp, lever, min politiska hållning osv.
Vissa av dessa värderingar som har långa anor i vårt land håller på att utarmas.
Under förra regeringen växte klassklyftorna snabbare i Sverige än i något annat OECD land. Och den där solidariteten är inte helt lätt att uttala längre med tanke på den stränga asylpolitik vi har som skickar hem tonåringar till Afghanistan och som inte låter barn återförenas här med sina föräldrar.
Men det är värderingar vi haft här av tradition och i generationer och som jag hoppas kommer tillbaka.

Sverige är ett mångkulturellt land i dag. Svenskar inte per automatik blonda och blåögda. Jag har en svärson från Iran som bott här sedan han var tonåring, han arbetar, betalar skatt, vab'ar och talar perfekt svenska... men han har ju tex inte alls samma känslomässiga bindning till Astrid Lindgren som jag har och kanske de flesta som är etniska svenskar.
Listan över "Sverige" ser olika ut beroende på vilken svensk som skriver den.
Jag, min svärson, kronprinsessan Victoria, Zlatan... alla har vi vår egna bild av detta land som är vårt.

Det är fint. Det är så det ska vara. Det är så ett land utvecklas och byggs starkare!

Vad är svenskt för dej?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare