tisdag 14 februari 2017

Årets första bikinitanke

Bildresultat för hm draperad bikini plus size

Jag handlar i stort sett aldrig på HM av olika skäl men fick upp denna bikini med tillhörande modell i mitt facebookflöde och tänkte "Wow, vad sund hon ser ut för att vara hm modell, riktigt snygg bikini oxå."
Men nästan genast började tanken mala "... för inte kan det väl vara? Kan det vara deras plus size modell som är snäppet smalare än mej?"
Jag var tvungen att gå in på HM's hemsida och jo visst fasen var det så.
HM förnekade sej inte... detta året heller.

Jag tycker så satans synd om alla tjejer som är unga!
Om JAG... som fyller fyrtioåtta om några månader och som verkligen arbetat med mej själv vad det gäller kroppsacceptans då å då faller tillbaka i själväckel och späkningsplaner så hur är det inte att vara ung?
Hur är det att vara ung när modellen på bilden anses vara en tjock tjej.

Det är ju inte så att det är ont om snygga tjocka tjejer.
Jag menar, Hm... och för all del, nästan varenda jävla annan klädaffär med, borde knappast ha svårt att finna plus size modeller värda namnet.
ÄR det så att de har det så kan jag tipsa om ett dussin eller två.

Bildresultat för hm bikini

Nu ska vi inte jämföra kroppar. Alla kroppar är bra kroppar och är de bara friska så ska vi vara så JÄVLA tacksamma för det är minsann inte självklart men jag kan ändå låta bli att undra...
Reklam handlar väl ändå om att locka kunder till att vilja handla produkten.
För butiken att tjäna pengar.
En viktig del i den lockelsen är förutom en schysst vara identifikation.
Hur många av oss dödliga identifierar oss med flickan ovan?
Jag känner kanske en... på sin höjd två... med en sådan kropp.
Well, uppenbarligen går det bra ändå.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Klart hon på bilden inte är tjock. Men antar att hon drar strl 44 eller vad nu 'plus size' räknas från. Och skitsnygg. Hon är sån där som kommer vara lika snygg om hon blir strl 56, hon är liksom tjock på 'rätt' ställen.
    Den smala är oxå snygg, och jag känner faktiskt ganska många som ser ut så oxå.

    Jag är så kluven till det här, men det kanske är för att jag själv alltid haft så bra självkänsla. Jag har aldrig känt att jag 'borde' se ut på ett visst sätt för att reklamen visat det.
    Och jag hoppas kunna ingjuta det i mina egna barn, att de alltid bara ska vara sitt eget bästa utan att jämföra sig med andra eller tro att de måste se ut på ett visst sätt.

    Klart jag tycker det ska vara variation på storlekarna på modeller, men det betyder ju inte att de två på bilden inte oxå ska få visas. På H&M's hemsida (eftersom det är dom vi pratar om)tycker jag de har bra variation. Finns betydligt större kvinnor i underkläder och bikini på deras plus size.
    Sen kan man väl diskutera om det ska vara uppdelat i 'vanlig' och 'plus size' men jag tycker att det är smidigt då jag inte är intresserad av att köpa ett snöre till bikini och hellre tittar på de plagg som döljer mer.

    Svårt ämne, men i grunden är det vår självkänsla vi måste jobba med, vet att det blir ett moment 22 med skeva ideal, men när de flesta företag faktiskt anammar (om än långsamt) bättre ideal för framför allt kvinnor så är det nu vi vuxna som måste göra vårt på ett nära, personligt plan med våra framtida vuxna.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare