onsdag 9 november 2016

Gud hjälpe oss



Vi var nog en del som vaknade och tillkallade högre makter i morse.
Själv följde jag nyheterna rätt sent och vaknade även till i natt å då såg det än så länge lugnt ut. Men när jag tog telefonen och klickade på Aftonbladets app i morse var "Gud hjälpe oss" ord som kom över mina läppar och en känsla av skräck som fyllde mej.
Jag läste på min äldsta dotters facebook att hon reagerat liknande med "Herre Gud, Herre Gud, Herre Gud."
Det finns så många skrämmande dimensioner i det här valresultatet och i det faktum att världens mäktigaste man nu heter Donald Triumf.
Minns ni för åtta år sedan?
Minns ni när vi vaknade upp till Barack Obamas seger och fick lyssna till hans segertal?
Kände ni då, liksom jag, att vi vaknat till en ljusare och mer hoppfull värld?
Att allt, i ett slag, blivit tryggare.
Idag är känslan den totalt motsatta.
Barack Obama är den bästa president USA någonsin haft, trots att han varit mycket beskuren i det han velat vara och göra. Varken Triumf eller Clinton hade hans kapacitet men det här... värre kunde det knappast bli.

Jag har så svårt att sortera i det här.
Världens mäktigaste land har valt en vulgär man som uttryckt kvinnoförakt, rasism, att han vill isolera USA, att han skiter i miljön. Det har framkommit att han fuskat å fifflat med pengar och att han är den typ av man som pratar om sin egen dotter som ett stycke kött, som säger att latinos = våldtäktsmän, muslimer = terrorister, som har en fru som ser livrädd ut, som påstår att människans klimatpåverkan är påhittad och trams och som betalar två miljoner dollar av andras pengar för ett självporträtt av sej själv.
Ändå! Ändå väljer amerikanska folket honom till ledare och president och de gör det med marginal!!!
Struntar de i att han är en rasist?
Struntar de i att han är kvinnohatare?
Gillar de honom till å med för det?
Eller är det för att allt är bättre än en kvinna på presidentposten?
Jag vet inte...

Jag tror inte Donald Triumf startar krig imorgon.
Jag skulle till å med tro att han är mindre benägen att starta krig än Clinton.
Han har ju näst intill uttalat att Putin kan göra vad han vill med Baltikum för det är inte USA's business.
Men han står för en oroväckande trend i världen där politiker tillåts säga vad som helst, göra vad som helst utan att det straffar sej. Det t.o.m lönar sej.
Ungern. Polen. Ryssland. Turkiet. Marie Le Penn som kan bli president nästa år. Brexit. Vårt eget Sd.

Sverigedemokraterna vädrar så klart vind i detta "kriget mot etablissemanget."
Där man kan säga "Skit i den lilla horan" på stan eller ta kvinnor på fittan för att man är känd utan att det straffar sej. Den vita kränkta mannens revansch.
Beviset på att deras tid med faktaresistens och rasism nu är kommen och att det kan växa hur stort som helst. Kan man bli president i världens mäktigaste land kan man så klart bli statsminister i Sverige.
Opinionsundersökningsinstituten visar än en gång på hur påfallande urusla de är att göra sitt jobb helt enkelt för att det är en sak att rösta på en rasistisk skitstövel med unken kvinnosyn men inte alla vågar erkänna det i förväg.
Jag tror att Sd gör helt rätt i att känna glädje och framtidstro.
Jag gör samma analys som dom.
De kan bli precis hur stora som helst... åtminstone en gång. I ett val.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare