söndag 2 oktober 2016

Söndagskänslan



Söndag och det har varit en fantastiskt skön, kravlös helg som jag inte har gjort någonting på. Precis vad jag behövde.

Imorgon börjar andra omgången praktik på Mödravården och det ska bli fantastiskt roligt att komma tillbaka. Det känns som om jag lärt mej en del sedan förra omgången men framför allt som om jag vuxit som människa sedan dess. Jag har lärt mej en massa om mej själv och det är en av två saker som är otippade med denna Barnmorskeutbildning.
1.) Att jag lärt mej minst lika mycket om mej själv och förändrats i min person som jag har lärt mej obstetrik och gynekologi och
2.) Att det varit så mycket enklare och roligare än vad jag trodde.
Alltså missförstå mej inte, Barnmorskeutbildningen är väldigt komprimerad och intensiv men jag hade förväntat mej att den skulle vara tuffare rent psykiskt.
Att det skulle vara jobbigt att vara student igen, att jag skulle känna misstro till att jag duger, att jag skulle tvivla, klappa igenom i ångest osv men ingenting av det har hänt.
Praktikerna är bara spännande och roliga... krävande med... men fantastiska och jag har inga problem med att släppa min prestige med att vara kunnig å erfaren sjuksköterska till att bli okunnig student.
DET är en ny upplevelse för mej. Nya situationer utan kontroll har jag alltid haft svårt att hantera med mycket oro och känsla av att inte duga eller räcka till.

Denna omgång på Mödravården skall jag handha de mer komplicerade graviditeterna och sen ligger mycket fokus på preventivmedelsrådgivning. Barnmorskor har ju egen förskrivningsrätt på preventivmedel och för att få den rätten måste man ha 30  timmar preventivmedelsrådgivning dokumenterat.
Precis som man på förlossningssidan ska ha haftt hand om 100 kvinnor och förlöst minst 50 av dem för att få sin legitimation.
Jag har ägnat några timmar under helgen åt att repetera preventivmedel, biverkningar, hormoner och annat. För få timmar men det får duga, innan jag somnar skall jag läsa igenom kapitlet i en av våra böcker med.

Helgen då.
På lördagen var jag bland annat i stan och köpte den här jackan som är på bilden. Har haft min faaaantastiska vinterjacka i fem-sex år nu och i fjol gick dragkedjan sönder, muddarna var luggslitna. Den var så där... rätt ful... men täckte gumpen, hade ett tyg som dregel inte syntes på, stora rejäla fickor som alla hundägare älskar. Den var perfekt när det kom till att vara praktisk.
Denna är inte helt hundra men den första jag provat och faktiskt gillat så den fick det bli. 20 % på ett köp på Lindex gjorde att den kostade strax över 500 ingen så bra pris. Kom på nu att jag har faktiskt provat en jacka som var både snygg och jävligt hundpraktiskt. Men det var på Intersport och den kostade 2400 kr vilket inte en student med en fattig verkstadsarbetare till man kan unna sej så... bra nog denna.
Idag har jag lagat mat, pluggat lite som sagt, bakat bullar och nu sitter jag här med färg i håret så att jag ska se en smula anständig ut imorgon när jag är på praktiken.

Hoppas att ni med har haft en härlig helg?

Puss/ Asta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare