fredag 2 september 2016

Varför ha en snippa runt halsen?

Bildresultat för vulvagarity

Jag försökte, när det om fyra månader blir dags för avslutning, att övertyga mina klasskompisar om att vi... så klart... skulle köpa oss var sin silversnippa åt oss själva i examenspresent och få utdelad vid ceremonin.
Istället för "Livets träd", en bebis eller nåt annat mainstrem.
Ingen nappade.
Flera uttryckte att de skulle känna sej obekväma med att gå runt med en silversnippa om halsen, visa upp ett kön... hur förklara det för barnen?
Skämt om att vi, i jämlikhetens namn, kunde bära en silversnopp med då.

Varför skulle man vilja gå runt med en fitta om halsen?
För att väcka uppseende? Anstöt? Vara lite rolig? Provocera?
Så kan det säkert vara, så är det inte för mej.

Jag vill bära en snippa om halsen som en hyllning till mitt blivande yrke men oxå... och framför allt... som ett feministiskt statement.
Som en motvikt till alla manliga hyllningar. Till...
"Var en man!"
"Ballar av stål"
"Ha stake nog!"
"Don be a pussy."
"Grina som en liten tjej."

Som en hyllning till det starkaste könet.
För att jag skämdes för min snippa när jag var yngre och tyckte den var ful.
För att jag länge hade mindervärdeskomplex gentemot män.
För att jag är 47 år och har blivit hyschad allt för många gånger.

Jag vill att vi flickor, tjejer, brudar, damer, kvinnor, gummor, tanter, töser kliver fram. Sträcker på oss. Tar plats. Syns och hörs.
Därför tänker jag bära en snippa kring halsen.
Det är som när jag bär min "Jag vill inte knulla, tack för visad hänsyn t-shirt"
Jag har inte den för att jag tycker det är ballt och uppkäftigt att det lyser knulla från mitt bröst.
Det är en seriös krigsförklaring mot alla de sjuka domslut som varit där män friats för att kvinnan var för full/ för nykter/ för tyst/ sa nej för lågt osv.

Men vid närmare eftertanke var silversnippan alldeles för blid och diskret.
Därför beställde jag den här!

Puss/ Asta

Bildresultat för vulvagarity

1 kommentar:

  1. Haha! Jag gillar dig! Helt rätt att köra på det halsbandet.
    Synd att du inte fick med dig dom andra. Klockrent med en silver snippa som halsband när en är barnmorska.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare