onsdag 7 september 2016

Jo rå för fan, visst är jag bra!



En gammal bloggvän Nina ... gammal som i att jag "känt" henne länge och inte i hennes faktiska ålder, vi två är av samma charmerande årgång... talar i sitt inlägg om vad hon är bra på och frågar sina läsare det samma.
Jag tänkte att jag skulle svara här och skicka utmaningen vidare till mina läsare.

Så... vad är jag bra på?
Hur lång tid har ni att läsa? Det kan ta hela kvällen det här :)
Nej, men det är märkligt det där. Hur svårt det är att säga vad man är bra på och för min del ens tänka det. För när jag GÖR det, tänker att jag är bra på nåt då svarar en liten röst på axeln: "Ja, fast du är ju knappast bäst på det?! Det där är det väl väldigt många som oxå är bra på, bättre än du på."
Jag vet inte vad det beror på. Till skillnad från Nina så gillar jag Jante. Den begränsar emellanåt men den har i mångt och mycket byggt vårt land. Landet Lagom och jag tycker det är nåt fint.
Jag älskar Zlatans underbara kaxighet men jag tycker lika mycket om Foppas totala ödmjukhet och jag tycker att förutom Zlatan är det är rätt ocharmigt att ständigt hylla sej själv.

Men. Tillbaka till uppgiften. Jag ska försöka få den där lilla elakingen på axeln att hålla flabben en stund.

Jag är bra på: 

Att skriva roliga, intressanta och viktiga blogginlägg och på att behålla läsare under många år. Mitt inlägg från igår kväll när jag var rasande på Facebook har delats flera gånger och redan läst av 1166 personer.

Jag är bra på att uppfostra hundar med hjälp av vänlighet, kärlek och omtanke.  Och korv.

Jag är en hängiven mamma och mormor.

Lyssna! Sätta mej in i andra människors situation. Känna empati och förstå personer och situationer som ligger långt bortom mej själv.

Jag kan kallprata med i princip vem som helst. I yrket är det okej, privat är jag inte mycket varesig för tillfälliga bekantskaper eller kallprat.

Jag är bra på att förlåta och på att se min del i en konflikt.

Jag är bra på att sjunga. Nej, förlåt, nu ljög jag, jag är totalt tondöv faktiskt.
Men jag önskar att jag var bra på att sjunga.

Jag är rätt rolig. Jag brukar få människor att skratta.

Jag är även bra på att få människor att känna sej bekväma i mitt sällskap.
Sammantaget med några av punkterna ovan har jag väl social talang.

Jag är bra på att unna mej saker, allt från två påsar Polly i följd till klänningar jag inte behöver och... Fast nä, nu var jag mer dum mot mej själv än berömmande. Det är sant förvisso men kanske inget att sätta upp på CV't.

Jag är bra på att sätta nål på patienter och i somras misslyckades jag inte med ett enda pku prov på bebisarna. Rätt stolt över det, att vara mer än godkänt bra på nåt sånt med tanke på att jag alltid darrar.

Jag är rätt bra på att prestera när det gäller. Jag kan ha sjukt dålig disciplin vad det gäller hemmaplugg tex men när det väl måste in skärper jag till mej.

Jag har en vacker handstil.

Jag har öga för fina motiv i naturen att fota men tyvärr ingen bra kamera eller kunskap om fotografering men jag har den estetiska blicken för vad som blir vackert.

Vad är du bra på och hur känner du för Jante?

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jag är bra på att bli bra på kort! Jag hävdar att jag ALLTID blir bra på kort, det reagerar många på! Men fatta hur mycket tid jag spar på att inte behöva ta om kort, eller oroa mig för vad andra publicerar med mig. Jag är ju ALLTID bra på kort...

    SvaraRadera
  2. Just nu är jag inte bra på något. Gud va deprimerande. Var bara tvungen att fråga sonen och farmor om jag var bra på något.
    Tydligen är jag bra på att laga mat,hålla ordning och vara hjälpsam. Och så är jag snäll,som han sa. (har bara fräst och varit irriterad hela dagen,så det var ju fint sagt)
    Men varför är en så här dum mot sig själv,som tänker så här?
    Är det typiskt kvinnligt eller?
    Har aldrig hört en man säga så.
    Annika #pessimisten

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare