måndag 12 september 2016

Alkoholen, bästa polaren som måste hängas med varje fredag.

Bildresultat för drinkar


Jag har skrivit om alkohol många gånger. Kanske funderar jag mer på dessa frågor än många andra med tanke på min släkt och så där men jag tror att väldigt många av oss skulle må bra av att tänka till kring detta. Varje gång jag skriver får jag oxå kommentarer från framför allt dem som inte dricker eller som dricker väldigt sparsamt och som inte alls förstår vad jag menar.
Ni andra, ni som förstår eller borde förstå vad jag menar, är många gånger fler. Jag ser er hela tiden i mina flöden, möter er hela tiden i verkliga livet.
Jag tycker det vore MER intressant att höra vad ni tycker och tänker.

Per Holknekt sa i en intervju ungefär så här: "Alkoholen är hela Sveriges lilla gullegris som så många försvarar. Vi går upp 06:30 fem dar i veckan och arbetar hela veckan för att få bli berusade på fredagen."
Jag å många med mej känner igen oss i det.
Att det äääntligen är helg så man kan få koppla av lite (och dricka.)
Att det äääntligen är dags att få bjuda hem de där vännerna man inte sett på så länge (å få dricka.)
Att det äääntligen skall ätas på restaurang (å drickas.)
Träffa en tjejkompis på stan. Ta en after work. Sitta i solen på en uteservering. Laga lite god å avancerad mat på lördagskvällen. Se på underhållningen på tv och... säg efter mej " Å dricka!"
Jag är likadan. Alkohol är fest, umgänge, avkoppling för mej.
Vatten eller en mugg te är inte alls lika roligt.
Men är inte det galet vilken stor plats i livet alkohol tillåts ta?!
Är det inte tokigt hur lyckliga vi blir varje gång vi läser en artikel i kvällstidningarna om hur frisk man blir av ett glas vin om dan.
Trots att vi nog förstår att sanningshalten är lite si så där.
Trots att de flesta vet om att regelbundet drickande leder till övervikt och en stor ökad risk för många olika cancersjukdomar. För att inte tala om hur många som skulle bli alkoholister om de drack vin varje dag.

Jag ser det i min bekantskapskrets, på facebook och i mitt egna liv hela tiden.
Bilder på kalla immiga öl, skojiga drinkar, bordeauxrött vin. Nästan lika ofta förekommande som bilder på folks ungar eller katter.
Väldigt väldigt många i min närhet är inte alkoholister men har ett riskmissbruk och borde definitivt skära ner på konsumtionen och ifrågasätta sej själv varför den där alkoholen har en så central plats i deras liv.

Jag VET att jag har en missbruksgen. Många förståsejpåare menar att vi med hereditet av missbruk inte borde dricka alls. Jag har valt att göra det ändå men med ständiga utvärderingar av mitt beteende och med... ska medges... ett visst mått av oro.
Jag tänker att jag ska ta en vit månad nästa månad. Jag vill inte bli nykterist men jag är trött på att allt som är kul eller trevligt per automatik skall innehålla alkohol. En sådan plats vill jag inte att alkoholen ska ha i mitt liv.

(Med det sagt är jag just nu varm å svettig och skulle kunna mörda för en iskall öl som inte finns här hemma.)

Berätta!
Hur tänker du?

Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Ja jag har inga vita månader inplanerade men har alltid analyserat mitt drickande av samma anledningar som du. Bägge släkterna är fulla av fyllerister. Det är viktigt att veta om och var medveten om risken. Att tänka till om varför ibland, inte bara slentrianmässigt ta den där drickan.

    SvaraRadera
  2. Ja tänk att det har smugit sig på så,det där legitima att pimpla lite vin varje dag.
    Livsfarligt med Lådvin.
    Har helt slutat att köpa hem dricka.
    Dels så känner jag mig själv allt för väl. Det är ju så gott och det är så lätt att gå där och nalla lite. Sedan så är mitt barn överkänslig mot allt vad alkohol heter. Medberoende under allt för lång tid,tyvärr.
    Köper numera bara den alkoholfria ölen om jag blir sugen på öl smak. Mycket bättre smak på den än lättöl.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Jag har en lite mer liberal syn på alkohol. Kanske för att jag bott utomlands så många år.
    Där alkoholen är vanligare i veckorna men där de riktiga fyllorna är mer sällsynta än här.
    Jag tycker inte att det är konstigt att ta ett glas vin på lunchen. Eller att ta en öl framför tv:n - även om det är nästan varje kväll. Däremot har vi ju i Sverige en helgfylletradition som jag inte sett i något annat land. Där många verkligen sitter hemma själva eller med familjen och dricker sig FULLA. Det har jag bara sett på krogen eller på fest i andra länder.
    Det är HUR man dricker som avgör om man har problem eller inte (tycker jag). Dricker man för att bli berusad mitt i veckan, eller inte kan sköta sitt jobb, eller inte kan hantera sina relationer har man helt klart problem.
    Har skrivit om min svärfar förut. Han dricker öl varje dag efter jobbet om han inte ska köra bil. Folköl kan man säga eftersom ölen i Australien är svagare än här. Ibland 1, ibland 4.
    Jag har ALDRIG sett honom full. Och har han nåt han ska göra så har han inga problem att avstå den där ölen.
    Med svenska mått är han alkoholist. I mina ögon är han det inte. Han gillar öl.
    Självklart får man tänka sig mer för om man har missbruk i familjen och själv är en missbrukarpersonlighet. Jag har själv nära släktingar som är/var fullblodsalkoholister. Så jag tänker mig för nu för tiden.
    Jag behöver kanske inte tänka så mycket då jag helt enkelt inte tycker om att bli full, jag vill ha kontroll. Och så har jag min sjukdom som jag måste ta hänsyn till. Men bortsett från det skulle jag rannsaka mitt drickande om jag gillade att bli full. För gränsen är hårfin och det där sista steget utför ruinens brant är nog ganska lätt att ta.
    För mig funkar lådvin bättre än flaskor, just för att det går att spara. Har jag en låda kan jag ta ett glas någon gång ibland. Har jag en flaska måste jag ju dricka hela om jag inte vill kasta ut den och det är jag för snål för.
    Men vi är alla olika.
    Jag skulle lätt kunna ta varannan månad som vit om jag ansåg att det fanns anledning till det, men i dagsläget ser jag inte det för min egen skull.

    SvaraRadera
  4. Jag kör också en vit månad med start söndag. Brukar inte dricka så mycket som jag har gjort den här sommaren, så det känns behövligt. Framför allt blir det lätt för mycket med min nygamla man, som gjort comeback i mitt liv. Han är fransk och dricker gärna ett glas vin både till lunch och middag varje dag, men aldrig mer. Jag brukar gå månader utan alkohol. Så där är vi olika, men jag tänker att vi inte alltid behöver dricka samma sak.

    SvaraRadera
  5. PS Håller med Nina om att alkoholvanor är kulturella! Det svenska sättet att "bingedricka" på helgerna har jag inte heller sett någon annanstans! Däremot dricker ju min franske man vin precis varenda dag, och gärna både till lunch (även på vardagar) och middag. Men han kan inte ens tänka sig att dricka två glas! Och han blir full om vi skulle dela på en hel flaska. Så det är ju bara ett helt annorlunda sätt att dricka än det svenska. Inte sämre!

    SvaraRadera
  6. Känner Holknekt bättre än dom flesta.. Han är en manipulativ sociopat som har lyckats ljuga ihop en snyft historia om sig själv. Uteliggare, skateboard kung, entreprenör, etc etc etc... Allt detta är ett rent påhitt och han får stå oemotsagd i alla medier utan att någon ställer en enda kontrollfråga.
    - Under vilken tid var du uteliggare (han hade alltid ett boende)
    - När blev du världsmästare i skateboard (har aldrig hänt)
    - Hur många företag har du varit med och startat (ett par stycken tack vare hjälp från andra, ett finns kvar OddMolly, tack vare andras insatser)
    - När betalade du tillbaka alla dom pengar du förskingrat och stulit (har inte hänt)
    Om någon skulle ta och syna honom lite i fogarna så har vi en ny Maciarini / ElSayed affär på uppsegling..

    Och tänk på att du har bara ansvar för dig (och minderåriga barn) övriga har ansvar för sig..

    Hare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande kommentar må jag säga. Du lyckades helt klart väcka min nyfikenhet.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare