söndag 10 juli 2016

Vem är svensk och svenska värderingar



Almedalsveckan är över och jag har följt talen betydligt sämre än vad jag brukar. Politik är alltid intressant, men nu är det mitt i en mandatperiod och jag har känt mej allmänt besviken på politiken. Maken och jag talar om att åka ditt 2018 när det är valår men på hotell Almedalen var det redan fullbokat.

Ett och annat har jag hunnit snappa upp från talen som varit och få har väl kunnat undgå att talens tema är "svenska värderingar." Löfven återkom mycket till "Sverige" medan hans mer blå-bruna kollegor Kindberg Batra och Busch Thor talade om "svenska värderingar" så till den milda grad att de fick Åkesson att blekna.

Vansinnigt pinsamt. I synnerhet av moderaterna som när det kommer till flyktingfrågan hade ett större förtroende hos mej innan. Kd har ju sedan länge gått åt det här Sd-flirtande hållet.
Trots att Kindberg Batra suttit med länge i den innersta kretsen av moderater och allmänt sågs som Reinfeldts lärjunge så är det tydligt att partiet nu åter går mot "gammalmoderatiskt" håll där rasismen och egoismen inte står långt efter Sverigedemokraterna.
Vill här tillägga att jag inser och håller med om att Åkessons syn på flyktingpolitiken och invandrare är snål, småsint och rasistisk av annan ideologisk grund.
Därmed inget som helst positivt sagt om Kindberg Batra.
Hon flirtar våldsamt och skamlöst med Sverigedemokraternas väljare och kanske även partiledaren själv. Hon vill vinna tillbaka väljare som flytt till Åkessons fascistiska famn och gärna en eller annat till.
På valnatten 2018 kommer Kd ha åkt ur riksdagen, kanske även Miljöpartiet.
Jag skulle hålla det för sannolikt att Kindberg Batra då mer än gärna blir statsminister ihop med Åkesson om inte Björklund och Lööf protesterar allt för högt.
Kom ihåg var ni hörde det först.

Hur som helst. Svenska värderingar är alltså det hetaste av det hetaste bland åtminstone tre av riksdagens partier.
Jag har funderat lite på det där.
Jag är svensk. Svensk sedan så många generationer tillbaka som jag kan överblicka. Åtminstone 8 generationer.
Och jag är inte helt hundra på vad de menar?
Jag är inte ens helt hundra på vem som är svensk och därmed får/kan uttala sej?
Innan det politiska klimatet började driva markant åt helvete ungefär då Sverigedemokraterna kom in i riksdagen så ansågs väl alla som bodde här vara svenska?
Men nu mera är det alltså en viss skillnad i svenskhet på mej som har svenska anor sedan många generationer på båda sidor, mina barn som har en finsk farmor (fast nja, det räknas knappt eftersom det är norden), Ängla som har en pappa född i ett annat land och min svärson som bor, har pluggat, arbetar, betalar skatt, har hus, kör bil, har ICA kort, klipper svenskt gräs men som kom hit som sextonåring från ett muslimskt land.
Hur är det egentligen? Är det bara jag i familjen som kan uttala mej med pondus om svenska värderingar eller funkar det för min familj med? För allihop eller i nån slags sjunkande skala?

Jag kommer lite från frågan känner jag. Svenska värderingar. Vad är svenska värderingar.
På de borgliga partiledarna låter det som ex. viljan att arbeta, inte kasta sten på poliser, plugga ambitiöst, följa lagen är exempel på svenska värderingar
Frågar man Jimmie tillkommer korsstygn och att dansa hambo.
Jag är inte dansant, tar mej sällan tid att brodera, bryter mot lagar lite titt som tätt (framför allt hastighetsbegränsningar) och kan alltså inte räknas ha svenska värderingar. Men jag kastar inte sten på polisen. och jag har högskoleutbildning.
Jag tror förvisso att det finns några fler än jag själv som har utbildat sej, försöker sköta sitt jobb, inte trakasserar räddningstjänsten eller gifter bort sina döttrar både här och i andra länder. Är inte säker på att random tandläkare i USA eller florist i Spanien eller civilingenjör i Libanon känner att de lever utifrån just svenska värderingar så jag blir lite förvirrad.
Jag har ett enklare förslag till landets ledande politiker.
Vad sägs om att definiera svenskar som de som bor och verkar i Sverige och har uppehållstillstånd och vad sägs om att svensk lag skall gälla alla.
Vore inte det mindre flummigt? För det är ju de facto så det skall fungera i en rättsstat.

Om vi för en kort stund återkommer till svenska värderingar så innebär det för mej att inte medvetet försöka vilseleda befolkningen.
Inte försöka sprida bilden av att våldsbrotten ökar när de enligt statistik och fakta sjunker.
Inte försöka låtsas som att det är utländska män svenska kvinnor har anledningen att frukta när de flesta som är dömda för mord på kvinnor och våldtäkter är svenska män.
Inte ta billiga poäng som Kindberg Batra och säga att man inte ska kunna skolka SFI undervisningen med bibehåller ersättning när det redan är på det viset.
Att inte ohederligt försöka vagga in "goda och oroade svenskar" i villfarelsen att välfärden urholkas på grund av de som går på bidrag i Sverige och att den nivån därför måste sänkas när existensminimum redan är en förnedringsnivå och när urholkningen snarare beror på prioritering av sänkta svenska skatter och enorma skatteflykter genomförda av rika människor.

Synpunkter?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare