fredag 10 juni 2016

Martin bestämde att Lottas liv var över



Precis som alla andra som inte a.) levt i en glasbubbla sista veckan b.) är totalt empatistörd så berörs jag otroligt av det här mordet på den vackra kvinnan Lotta mitt i livet som blev ihjälslagen av en man med våldsamt förflutet.
Det är helt fruktansvärt och det går inte ens att föreställa sej skräcken hon levt under med alla dessa hot och när han slutligen bröt sej in hos henne och slog ihjäl henne. Slog ihjäl henne så våldsamt att hennes anhöriga bara kunde känna igen henne på naglarna.
När ska det ta slut tänker jag. Hur ska vi få män att sluta slå ihjäl kvinnor?
Det är fruktansvärt, helt vidrigt fruktansvärt.

Några funderingar när jag läser andra människors reaktioner på nätet...

Det ropas på strängare straff i form av både dödsstraff och fängelsestraff som innebär livet ut. Om vatten å bröd.
Det är naturligt att känna så förstås när något så här våldsamt och bestialiskt sker men förslagen i sej är inte produktiva och det är märkligt att människor inte inser det. Såväl hundrafemtioåriga fängelsestraff  och dödsstraff har ju prövats i många länder, inte minst USA och det har inte någon som helst avskräckande effekt. Tvärtom, dessa hårda fängelsemiljöer och långa straff utan någon som helst möjlighet till att kunna komma ut gör farliga människor ytterligare lite farligare.
Människor... i de flesta fall kvinnor... måste självklart skyddas från sådana här hatiska dårar men det vore ju bra om man utförde någonting som är konstruktivt istället för motsatsen.
Ja, jag talar om vård. Vård livet ut om så behövs men vård.
Självklart skall han vara inlåst. Den här killen var ju dokumenterat farlig sedan innan, inte alla pojkvänner, fäder och äkta makar har mördat innan eller halvt slagit ihjäl tidigare kvinnor. Vad gjorde han ute?
Och om man går längre tillbaka. Killen har två bröder, en av dem är dömd för mord och misshandel, den andra dömd för icke våldsbrott. Varför är det så?
Vad har dessa män varit med om som gjort dem till de de är och varför har samhället inte agerat i tid?
Min son skulle aldrig slå ihjäl en kvinna, det törs jag sätta mitt liv på. Män som växer upp på ett någorlunda vettigt sätt slår inte ihjäl kvinnor med sådant övervåld att de måste identifieras via naglarna.

Människor kräver lagändringar och jag är inte helt hundra insatt i hur lagarna ser ut men tror mej ha hört förrut, Lotta är ju tyvärr inte den första kvinnan som mördas, att lagarna och skyddsnäten finns men används inte.
Det finns åtgärdsplaner polisen skall följa när en kvinna rapporterar hot, riskskattningsintrument som är väl utformade men det görs inte.
Och vi kan ju börja där!
Börja med att ta kvinnor på allvar när de anmäler hot och våld eller sexuella övergrepp.
Begränsa mannens frihet och inte kvinnans.
Varför hade hon inte beskydd? Varför var det inte span på mannen? Varför hade hon inte ens ett simpelt överfallslarm eller en skyddshund?

Jag ska inte säga att det var "roligt", för roligt är verkligen fel ord här, men det var klassiskt att se hur rasisterna initialt krävde avpixling av gärningsmannens ansikte, skrev långa kommentarer om hur våldsamma muslimerna är och vilken kvinnosyn de har samt att gammelmedia skulle skämmas som sopade detta under mattan och tack å lov för Fria tider.
Så avpixlades bilden och gärningsmannen var visst svensk, blåögd och hette Martin. Än har jag inte hört några krav på att präster skall gå ut och ta avstånd från dådet och jag tror inte det kommer heller. Istället vänder nu rasistpöbeln och skriker om att "det tror fan det att ni visar bild när det är en svensk kille."
Suck.

Alltså jag skiter fullständigt i om de som misshandlar och slår ihjäl kvinnor heter Mohammed eller Martin. Det är likgiltigt för mej. Vad som måste få ett slut är att kvinnor lever i skräck och fångenskap av rädsla för MÄN och att anhöriga tvingas identifiera sina döda kära för att MÄN slagit ihjäl dem.
Män som slår kvinnor är as. Punkt.

Puss/ Asta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare