torsdag 28 april 2016

Gubbar som skaffar barn



PG Gyllenhammar har välsignats med ett femte barn vid 81 års ålder. Med sin tidigare fru har han fyra barn som är mellan 54 och 47 år gamla. Han kan ha hunnit att få barnbarnsbarn.
En liten sladdis vågar man väl påstå?

Det "tycks" en massa om detta på sociala medier och jag insåg att jag ändrat inställning... typ alldeles nyss... i frågan "gubbar som skaffar barn."
Å ena sidan är måste man ju imponeras över att det fortfarande finns krut kvar i kanonen...
Kanske är det mina fördomar som spökar, men att 81 åriga farbröder fortfarande är intresserade av att fila under täcket och dessutom skapa familj hade jag nog lite svårt att föreställa mej.
Å andra sidan så är sannolikheten inte särskilt hög att han lever till barnet är vuxet och det kan ju tyckas lite... egocentriskt.

Jag har nog alltid tyckt att det är upp till var och en om man väljer att bli förälder sent i livet men att det är oansvarigt efter fyrtio. Barn kostar på energi, både som små och stora, och det ÄR skillnad på att vara tjugofem eller fyrtiofem med en liten knatte som har kolik, får infektioner stup i kvarten, ska röja runt och kastar mat på golvet.
Å det är skillnad på att vara fyrtio när man har tonåringar jämfört med att vara sextio.
För att inte tala om hur mycket jobb det innebär för en giftasvuxen unge att ta hand om föräldrar som är gamla.
Men ändå har jag nog tänkt om...
Om livet vet vi ingenting. Även unga föräldrar blir sjuka, råkar ut för olyckor, dör för tidigt.
Och världen är full av fäder i alla åldrar som är usla och skiter i sina barn.
Jag är ju starkt för att kvinnor skall kunna, som par eller som ensamstående, få hjälp med IVF och spermadonation så vad är skillnaden egentligen?

PG Gyllenhammar får förhoppningsvis tillräckligt många friska år för att kunna ge sin dotter ett avtryck som kärleksfull far, men det är väl inte för mycket att anta att det här barnet framförallt kommer att fostras av sin mor? Precis som barn till ensamstående provrörsbefruktningar.
Det här barnet föds till ekonomisk trygghet.

Alltså, vem fan är jag att döma egentligen?
Vad tycker ni?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare