lördag 6 februari 2016

Frågor från fina Nina

 

"Vad skulle du säga till/fråga Jimmie Åkesson om du fick en hel kväll att samtala oavbrutet?

om du fick välja EN person som fick komma tillbaka från de döda - vem skulle det vara och varför?

Vilket är ditt livs allra lyckligaste ögonblick?"


Tre... helt olika... frågor i ett. Ett perfekt projekt för mej att ta i tu med innan jag går å knyter mej.
Medlurades till GeKå's idag av Mini. Kommer inte att ske igen inom det närmaste året. Jag avskyr den affären. Den ger mej psyksjuka å panik. Trots att jag köpte en snygg röd skinnimitation jacka till bra pris.
Jag blev helt slut efteråt.
Å Noah har varit... nåt att bita i idag.
Först kräktes han ner HELA sej själv och halva bilen när vi var 50 meter från hemma.
Det kom ut ur näsan till å med, han skrek helt vettskrämd och jag var en god mormor å tog ut honom så hela jag blev nedkladdad och duschade honom.
Efteråt var han som en speedad duracellkanin och halvvägs in i Mello så var jag rätt mätt på hans hoppande å skrikande å viftande å busande. Fick en godnattpuss och sen gick den lilla ängeln äntligen å la sej.

Men till frågorna nu då.

Jimmie. Hmm, jag önskar att jag kunde säga nåt smart här. Att det på något sätt gick att omvända honom eller öppna hans ögon. Men jag tror inte Jimmie Åkesson är dum. Jag tror att han vet exakt vilket rasistiskt, homofobt, kvinnofientligt och högervridet parti han är ledare för och jag tror att han med varje cell delar de värderingarna.
Inga historielektioner, förintelselägersbesök eller kvicka hjärnkirurger med arabiskt ursprung i världen kommer kunna ändra på det.
Så... om jag fick en kväll med Jimmie skulle jag hoppas på att han gjort dålig research om mej, spelat rasist, supit honom lagom full och filmat honom med dold kamera i hopp om att grodor skulle hoppa ur hans mun och att han skulle vara något mindre slipad än vad han är vanligtvis.

Din andra fråga har jag tänkt på jättemycket.
Det landar i mormor eller Märta. Märta eller mormor.
Jag saknar dem ofta båda två.
Mormor som var min moderliga trygghet och vår högsta matriark.
Märta som var min själsfrände.
Någonstans landar det nog i att mormor levt sitt liv och var less på det så jag skulle valt Märta.
Fortfarande kan jag sakna att hon lutade huvudet tungt och stilla mot mitt bröst.
Fortfarande kan jag ibland känna tyngden av hennes huvud just där.

Mitt livs lyckligaste ögonblick.
Kan omöjligt välja, har ju fyra barn och tre barnbarn.
Jag älskar alla mina barn precis lika mycket men kanske var det allra allra mäktigaste när jag fick upp första barnet på magen. Jag BLEV förälder. Ett hål å en saknad inom mej som funnits i hela mitt liv läkte.
Om jag bortser från det så kan det ha varit när jag hämtade hem Gottfrid.
Jag var lycklig för Märta med men min nära vän Lena hade precis dött och livet var upp å ner.
Det kan ha varit en stilla sommarkväll när jag badat med Märta.
Det kan ha varit första gången jag som vuxen klev i Medelhavet.
Det kan ha varit stunden här om veckan när jag insåg att jag är påväg mot barnmorskeyrket.

Roliga frågor och jag är nyfiken på läsarnas svar. Skriv gärna om Jimmie, om att få tillbaka någon från Nangiala och om ditt lyckligaste ögonblick.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare