fredag 8 januari 2016

Snodd graviditetslista.


Snodd bild på Google. 

En lista jag fann hos Underbara Clara. Länk  här

När blev du mamma? 
17 år första gången, 19 år andra, 21 år tredje och 25 år med sista.

Hur många barn har du?
Fyra underbara människor har det blivit som nu är mellan 29-21 år gamla.

Var graviditeterna planerade?
Bara en av mina graviditeter har varit planerad, nr II, och då gick det ändå mycket fortare än vad vi kunnat föreställa oss.

När berättade du om graviditeterna?
Alltså jag har aldrig kunnat hålla tyst!
Med fjärde ungen bestämde jag mej att NU ska jag banne mej iinte berätta för någon. Alla ska få upptäcka det själva. Och plötsligt hör jag mej själv berätta för en bekants syster utanför affären i typ 4:e veckan.
Helt hopplös på denna typ av hemlis.

Hur många barn vill du ha?
Jag vet inte. Jag ville alltid ha en till. Länge drömde jag om ett femte barn och flyttade fram min "senaste ålder" flera gånger. Men hade jag fått fem barn så hade jag säkert velat ha sex ungar. Vissa kvinnor har svårt att sluta helt enkelt.

Tätt ihop eller långt isär?
Jag tror att tre år emellan är ultimat. Själv har jag 2½ år, 18 månader och 4½ år emellan mina.
Jag tycker det gick bra då, man levde i sin egen verklighet och visste inte annat, men nu skulle jag säga att 18 månader är för tätt.

Har du oroat dig mycket under graviditeterna? 
Kanske beror det på att jag varit så ung men jag har inte oroat mej alls med de tre första utan bara förväntat mej att allt ska gå bra. Med fjärde barnet oroade jag mej jätte mycket, först att nåt skulle vara fel med hen och sedan att hen skulle vara död.
Barnmorskan sa att det är vanligt hos dem som får många barn, att de lixom känner att de "förbrukat sin tur."

Hur var graviditeterna?
Relativt lätta. Illamående i början och trötthet. Med nr 3 mycket förvärkar tidigt i graviditeten men annars ingenting. Det som varit har varit min stora skräck för förlossningarna.

Gillade du att vara gravid?
Ja, det måste jag säga. Jag kände mej väldigt speciell och välsignad under alla mina graviditeter.
Gravida kvinnor är vackra och får ett speciellt skimmer omkring sej.

Visste du vilket kön det skulle bli?
Jag gissade fel varje gång. Tycker förövrigt att det är ett ofog att föräldrar numera tar reda på könet i magen, det är ju det som är den stora överraskningen.

Apropå förlossningar. Hur har de varit?
Jag har prövat allt.
Med 1:a körde jag Petedin, bäckenbottenbedövning och lustgas. Var livrädd hela tiden.
Med nr 2 körde jag ingenting. Bara bubbelbad. Höll på att bli tokig av smärtan.
Nr 3 var nog bäst. Bad där jag öppnade mej jättesnabbt och sedan lustgas vid krystningarna.
Nr 4 EDA. My god, vilken lycka. Tills jag skulle krysta. Då kom smärtan som en fullständig knock.

Hur var första bebistiden?
Både ock. Jag har älskat bebistiden. Det är då jag instinktivt vetat hur jag ska göra. Ju äldre barnen blir desto svårare. Samtidigt kan jag nu i efterhand och med mer kunskap se att jag drabbades av förlossningsdepressioner som blev värre för varje barn. En oerhörd skräck över omvärlden och över att inte kunna skydda mitt barn. Efter tredje barnet höll jag på att gå med i Jehovas vittne och efter fjärde barnet var jag näst intill psykotisk.

Hade du bestämt namnen sedan innan? 
 Ja, men dom har inte passat. Så det har blivit nya.

Ett råd till blivande mödrar? 
 Lita på dej själv och dina instinkter. Du vet hur man tar hand om ett barn. Skit i alla studier, vetenskap ändras hela tiden. Lyssna till dej själv och rådfråga din mamma eller någon annan kvinna du står nära.


Puss/ Asta


1 kommentar:

  1. Så fantastiskt av dig att ha gjort den här resan fyra gånger! Bra jobbat mamma! Puss Emelie.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare