fredag 27 november 2015

Jag tror att jag gör slut Stefan.


Har vi redan glömt? 

Jag känner mej vilse i politiken.
Jag som alltid varit socialdemokrat. Som fostrats med idealen. Som har det i blodet. 
Visserligen vänstrade jag under förra valet och la min röst på Miljöpartiet, men det var mer av taktik.
Jag resonerade som så att sossarna behöver upprustning och nytänk inom ett par områden, där ibland miljöpolitiken och integrationspolitiken.
Jag ville se en röd-grön regering.

Nu?
Alltså vem ska man tro på när partier som Socialdemokraterna och Miljöpartiet stänger gränser?
På vilket sätt kommer tillfälliga uppehållstillstånd att innebära en lägre börda för Migrationsverket?
På vilket sätt kommer det underlätta integrationen att människor inte får ta hit sina barn eller sina föräldrar?
Jag skulle väldigt gärna vilja ha svar på det av Stefan Löfven.

Vi beräknas julhandla som aldrig förr och årets julklapp är en robotdammsugare.
Inte en bok eller ett doftljus, nej en robotdammsugare för X antal tusen kronor.
Sverige är fullt. Flyktingar får sova utomhus.
Verkligen?
Så alla kyrkor, idrottshallar, fritidsgårdar och församlingshem är upptagna nu då? I hela landet? För vi kan ju inte göra hamnstäder i Sverige till Europas Grekland.

Jag ÄR inte vänsterpartist.
Jag tror på EU och jag känner mej skeptisk till deras politik mot egna företagare.
Bland allt annat.
Men jag tror på solidaritet. Jag tror på ett gemensamt ansvar. Tror på feminism och på att prioritera vart skattepengar skall hamna. Jag tror inte på taggtråd längst gränsen, jag tror inte på ett evigt samarbete med Moderaterna, jag tror inte på att subventionera städhjälp till medelklassen medan arbetarfamiljer inte har råd att lösa ut medicin till ungarna när de blir sjuka.
Det är åsikter som jag trott att jag delat med mitt parti. Med Socialdemokraterna.

Samtidigt tar det emot.
Att byta parti är svårare än att byta äktenskap.
Man kan vänstra lite men grunden finns kvar.
Och jag ser på Stefan Löfven och Åsa Romson och jag tror på deras intentioner.
Att de vill men inte förmår. Att de vädjar till ett Europa som inte lyssnar.
Socialdemokraterna stänger gränserna precis som Sverigedemokraterna velat stänga gränserna men det är stor skillnad. Stooor skillnad i värderingar och intentioner.
Och ändå.
Detta kan jag inte ställa mej bakom. Jag kan inte det.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Nej det finns inget alternativ nu att byta till för mig. Oavsett vad dom säger eller gör så måste jag stå bakom. Jag vet inte om du ser det jag ser på facebook och runtikring mig. Jag vågar inte sluta stötta vårt röda parti när så många vänner tidigare uttalat röda väljer att bli bruna. Det finns inget alternativ för mig. Inget annat parti är tillräkligt stort på vänstersidan för att på riktigt kunna utmana den smutsbruna högern.

    SvaraRadera
  2. Du satte ord på mina tankar. Precis så. Det gör ont när ens parti inte känns som ens parti längre.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare