söndag 25 oktober 2015

Vad för sorts människa är jag 2018

Har ni lagt märke till den?
Min tystnad kring ett visst aktuellt ämne.
Inte ett ord. Inte här på bloggen åtminstone.
Tyyyyyst.
För... jag vet inte vad jag ska säga. Orden har tagit slut.
Det är på allvar nu.

Jag talar förstås om konsekvenserna av Sverigedemokraternas politik.
Natt efter natt brinner det, varje morgon rapporterar media om nya flyktingförläggningar som står i brand.
Och här om dagen då. En ung högerextremist som går in på en skola, letar upp mörkhyade offer.
Utklädd och beväpnad med svärd och en stor kniv.
Han hinner döda två och allvarligt skada två.
Att det inte blev värre får vi tacka hans bristande planering och polisens snabba ingripande.

Det brinner och inte ett ord från Jimmie Åkesson.
Det brinner och Ekroth talar till en samling troende, varav några har uniform på sej, att de är "Spjutspetsen som skall ta tillbaka Sverige." Han lägger ut adresser till flyktingförläggningar och avvisar kritiken med att det är allmängiltig information.
Mmmm.
Å en majoritet av svenska män säger att de kan tänka sej att rösta på detta parti i valet 2018.
Menar på fullt allvar att det som nu sker är Stefan Löfvens fel.

Vad finns det att säga som inte redan är sagt?
Sverigedemokraterna har slängt av sej sina fårakläder och visar öppet vilka de är.
Det har den tänkande delen av befolkningen vetat hela tiden men det är intressant att de inte orkar bära fasaden längre. Än mer intressant att Sveriges män struntar i det, de sitter där med sina skygglappar och är indoktrinerade.
Längre tid än så här tar det alltså inte att släppa demokratiska principer.

För ingen kan säga att Anton Lundin Petterson inte kände stödet på nätet av tusentals andra unga arga män, Sd's långa fula svans.
Ingen kan säga att alla dessa flyktingförläggningar... tillflyktsorten för människor som sett mer än någon ska se, upplevt mer än någon ska uppleva, burit sina barn mil efter mil, tagit sej hit via farliga vatten för att inget alternativ fanns... brinner utan stöd av Sd.
Svenskarna har släppt in dem i demokratins finrum och helvetets portar har rasat.
In flyter grumligt, fult, illaluktande rasismvatten.
Vatten som gör det möjligt. Som triggar, legitimerar, hetsar och uppmuntrar svansen.

Jag funderar på vad för sorts människa jag är. Vad för sorts svensk jag är.
Om jag efter valet 2018 ska flytta här ifrån eller om jag ska stanna, slåss och försöka ta tillbaka mitt land?
Jag vet faktiskt inte.

Puss/ Asta

12 kommentarer:

  1. Fina du - ja, du vet hur jag känner. Och jag vet att jag slagits och kämpat för mitt Sverige de senaste 22 åren. De år som gått sedan jag blev aktiv politiker. Jag har använt alla mina ord och handlingar till att visa vilket Sverige jag står för, vilket Sverige som är mitt. Och när den dagen kommer, kommer jag inte att stanna och slåss. För jag har på nära håll sett ögonen på dem som flytt - och det är inte värt att kämpa för något som berövar mina barn människovärdigheten. Jag är snart färdig med att slåss... med att skrika mig hes...med att "ta debatten"... med att visa i handling det jag säger med ord... mer än 20 år på barrikaderna har gjort mig trött... och modlös..

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Men snälla. Tror du på fullt allvar att alla dom som följer SD är rasister? På allvar?! Kan det inte helt enkelt vara så att dom SER vad som är på väg att hända med välfärden i sverige och detta är ännu ett sätt att göra sig hörd när INGEN lyssnar?!
    Jag ser det som rädda människor som vill fortsätta leva i ett tryggt land. Ett land där vi tar hand om dom som redan bor här på bästa sätt och där vi kan ta hand om invandringen på ett bra sätt. Integrationen måste fungera. Så är det bara. Precis som psykvården, äldreomsorgen och skolan måste fungera. Man måste skilja på sak och person oavsett om man är röd eller blå, svart eller vit och sluta skylla på rasism.
    Morden i Trollhättan var lika fruktansvärt och vidrigt som ikeamorden. Utförda av två väldigt sjuka individer i stort behov av hjälp. Kanske där vi måste börja. PSYKvården. Så alla som bor här och som kommer hit oavsett rastillhörighet får en chans att bearbeta sina trauman. Skilj på sak och person som sagt. Och sluta skylla på rasism.

    SvaraRadera
  3. Om nu Anton Lundin Petersson kände stödet av tusentals andra arga unga män (jag skulle fortfarande kalla dom rädda) vad kände ikeamördaren stödet från då enligt dig?! Han valde ut VITA. Anton SVARTA. Men Anton råkade klicka ett par gånger för mkt på sk "rasismsajter." Och pang fick Sverige nåt att skylla på. Nä se detta för vad det är och satsa på psykvården istället.

    SvaraRadera
  4. Och en sak till, "natt efter natt brinner det i flyktingförläggningar", vad gör det i Malmö, vad gör det i Göteborg, vad gör det i vissa utvalda små rosengårdsmiljöer i hela Sverige då? Seriöst. Trött blir man. Och nej. Dom tre sista kommentarerna är inte anonyma. Dom är skrivna av mig, en helt vanlig arbetande ensamstående mamma till två söner varav en har en funktionsnedsättning som kallas asperger och som känner en otrolig rädsla för min sons framtid...
    Tack för mig!

    SvaraRadera
  5. 1. Jag tror på fullt allvar att den som röstar på SD är a.) rasist b.) vet om att de röstar på ett rasistiskt parti men struntar i det eller c.) är dumma i huvudet.
    2. Jag tror på fullt allvar att du är för indoktrinerad alt för korkad för att kunna se vad som är rasistiska strukturer och vad som är något annat.
    3. Jag upplever dej som anonym eftersom du inte skrivit något namn.
    4. Jag känner verkligen med dej om du tror SD är svaret på att din son ska få adekvat behandling/ bemötande.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår hur du känner. Men jag kan ju inte lämna mitt land, för det är faktiskt mitt. Inte verkar det vara bättre på annat håll heller... :(

    "SD är inte rasister och "Anonym" är inte anonym." Ja, vad ska man säga?

    Själv försöker jag återigen att INTE vara anonym i blogspot. Om jag inte lyckas finns jag här:
    https://lenaikistaminnen.wordpress.com/

    SvaraRadera
  7. Ja herregud. Var har jag skrivit att SD är svaret på hjälpen åt min son?. Däremot kan jag tycka att vilket parti som helst som steppar upp nu och tar tag i detta är det parti som månar om vårat samhälle. Och med det menar jag, äldreomsorgen, psykiatrin, skolan OCH invandringen. Vi har flera stora delar som måste fungera för att samhället ska fungera.
    Om vi bortser från SD och svarar på någon av mina tidigare ställda frågor då? För jag fick inte svar på någon. Eller är du kanske för indoktrinerad eller korkad för att kunna det.
    Namnet är Jenny , så slipper du störa dig på det;)

    SvaraRadera
  8. Och Bye the way så har jag röstat i många år och ALDRIG röstat på SD. Kommer förmodligen aldrig att göra det heller.
    Mvh Jenny

    SvaraRadera
  9. Forskning har visat om och om igen att de som röstar på SD mycket väl vet vad de röstar på och att de röstar på SD för att de är rasister. Att tro att rasism inte finns i Sverige är lika korkat som att tro att det går att leva utan fördomar. Skillnaden mellan människor är inte att visa har fördomar och andra inte, skillnaden är att vissa av oss inser att vi har fördomar och försöker aktivt motarbeta dem, andra tror att deras fördomar är sanningar, agerar på dem och gör då rasistiska handlingar!

    SvaraRadera
  10. Klart att rasism finns i sverige. Vem har påstått att det inte gör det?! Fördomar finns mot mycket. Som tex att anklaga någon för att vara rasist bara för att man har en annan åsikt.
    Sen Asta. Förlitar jag mig inte på att min son ska få rätt hjälp av SD. Jag förlitar mig heller inte på det parti vi har nu. Jag förlitar mig endast och enbart på mig själv i det fallet. Men jag TYCKER att anslagen till vården borde öka radikalt. Psykiska ohälsan i landet har ökat och anslagen minskat. Man måste börja i rätt ände. Att säga att jag förlitar mig på SD är ganska enkelspårigt och ett direkt påhopp. Men det visar väl bara hur förblindat sverige är när det kommer till SD och rasism. Man hoppar på varandra med idiotiska anklagelser om än det ena än det andra. Men ingen GÖR något åt det. Inget som syns i samhället iaf.
    /Jenny

    SvaraRadera
  11. Självklart ska det satsas mer resurser på psykvården, "vanlig vård", skola, äldreomsorg, barnomsorg och en hel massa andra offentliga sektioner men detta har under 8 års borgerligt styre monterats ned bit för bit för att istället ge oss som jobbar lite mer i plånboken via jobbskatteavdragen. Jag har inte läst in mig tillräckligt vad SD gjorde för att förhindra detta under dessa 8 år men det lilla jag sett så stod de bakom eller lät bli att rösta. Men inför senaste valet pratade de så fint om vår välfärd och allt gott de skulle göra för den. I deras senaste budgetförslag vill de skära i välfärden med runt 160 miljarder.
    Min åsikt är att de ökade klasskillnaderna och den ökande fattigdom som vi ser i vårt Sverige idag inte har med invandringen att göra men tyvärr så är det alltför många som lyssnar och tror på det SD hävdar är sant. Sen ska vi absolut se till att integrering och möjligheter för alla som kommer till vårt land ska fungera. Men det är absolut inte rätt väg att gå som SD och delar av högern vill göra gällande. Saknar ord som solidaritet i debatten.

    SvaraRadera
  12. Det har monterats ned bit för bit ja. Hög tid att montera ihop det igen kan jag tycka. Istället för att röra ihop det ännu mer måste man börja reda ut i oredan. Och där är vård och omsorg en bra början. För som sagt, psykiska ohälsan i samhället ökar lavinartat. OCH i takt med den ökade invandringen lär det inte bli mindre. Tänk vilka fasor dessa människor upplevt och som dom inte får hjälp att bearbeta på rätt sätt. Tragiskt!!
    /Jenny

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare