tisdag 29 september 2015

Asta recenserar Blue Village Althea Beach



Hemkomna efter en vecka på Cypern så tänkte jag recensera vår vecka.
Vi reste med Fritidsresor och bodde på hotell Blue Village Althea Beach som är fyrstjärnigt.
Vi hade förmodligen rummet med det bästa läget på hela hotellet.

Rummet i sej var inte något märkvärdigt. Litet, trångt och slitet.
Blue Village är en barnhotellkedja men rummen var inte särskilt barnvänliga.
Klinkersen blev förstås superhala när de var våta och kyl å ugn var i ögonhöjd för lilleman.
På ett ställe droppade det in vatten från taket och garderoberna luktade sunkigt.
Men det var rent å kanske 20 meter till Det stora blå med egna solstolar på vår gräsplätt så alla andra brister var förlåtna.

Åtminstone nästan.
Av någon anledning blev vi hemskt bitna.
Myggsticksliknande utslag i massor.
Först trodde jag att det var just det. Mygg. Såg ett å annat sådant fä.
Men sen fick jag för mej att det kunde vara vägglöss.
Har googlat bilder och läst symtom men blir inte klok på det.
Betten å klådan blir till ett klart minus. Men som sagt, kan inte svära på att det är hotellets fel.
Jag såg någon/ några andra med bett men de flesta såg helt oskadda ut.

Fritidsresors personal var hela tiden och utan undantag snortrevliga och alltid väldigt måna om att hjälpa till å underlätta på alla sätt.
Hotellpersonalen var oxå väldigt trevliga. En del korrekta men vänliga, andra mer familjära och pratglada.

Poolområdet var trevligt med en stor å djup pool och en barnpool med djup av 50 cm.
I den lilla hängde vi en del då vår lilla man föredrog poolen framför havet.

Stranden precis nedanför oss var liten och av sand.
Det var stenigt på sina håll men ändå relativt lätt att gå i och det blev snabbt djupt.
Havet var underbart men inte lika turkost som när vi var på Aya Napa.

Maten. Vi hade halvpension å åtminstone jag åt stadiga frukostar varje morgon.
Samtliga middagsmåltider intog vi på hotellet som hade stor bredd och mycket att välja på i sin buffé varje dag.
Maten var riktigt bra. Fast jag åt alltid Grekisk sallad med massor av oliver och tzatziki som grund och till det i huvudsak grillat.
Till barnen fanns en egen hörna med mer barnvänligt käk. Pommes, pasta och köttfärssås, nuggets och sånt.

Shoppingen i Fig three bay var inte mycket att jubla åt. Mest krimskrans, solskydd å sprit.
Mini köpte en sjal och jag en fotlänk i silvermen jag kollade tex efter nåt hårspänne/smycke och söta piercingar utan att hitta något alls (Tog igen shoppingen på Taxfree istället.)
Supermarketen var hyfsat välsorterad i sånt man kan tänkas behöva i sitt dagliga liv på semestern men inte mycket mer.

Nöjen. Ungefär som ovan. Tavernor och barer men nåt "håll i gång"  verkade det inte vara.

Barn/ handikappsvänligt. Hotellet i sej var ju vänligt och positivt till alla sina gäster.
Har inte "handikappsglasögonen" på mej men över lag så är det höga kanter, smala trottoarer, mycket sant, kuperad mark och annat som jag antar gör det besvärligt med rullstol eftersom det är det med barnvagn.
Å som sagt en barnfamiljskedja borde tänka liiiite på barnsäkerhet på rummen.


Snygga karlar fanns det i alla åldrar.

Summa summarum. En del områden (mat, personal, hav, pool, utsikt) höll toppklass... 4,5/ 5.
Andra saker som rum/hygien sämre, knapp 3/5.
Om jag skulle rekommendera det. Absolut.
Om jag själv skulle vilja tillbaka. Ja tack, gärna.

Puss/ Asta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare