torsdag 14 maj 2015

Asta recenserar på egen hand "Sista brevet från din älskade" av Jojo Moyes



Jag har precis läst "Sista brevet från din älskade" av Jojo Moyes.
Det är den fjärde boken jag läser av Moyes. Tidigare har jag läst "Livet efter dig", "Etthundra mil" och Sophis historia."
"Sista brevet från din älskade" är ljusår bättre än de tidigare.



Historien växlar mellan två kvinnor och två tider.
London 1960. Jennifer Sterling vaknar upp efter en svår bilolycka. Hon minns ingenting av sitt tidigare liv. Inte sin make, inte vem hon är.  När hon väl skrivs ut från sjukhuset till det pampiga hemmet känner hon att något är fel men ingen av hennes närstående ger henne några ledtrådar.
Så hittar hon passionerade brev undertecknade "B" som ber henne lämna sin man.

Trettio år senare hittar journalisten Ellie Haworth dessa brev och fascineras av värmen och passionen i dem.
Hon blir som uppslukad av att finna svaret på kärleksgåtan. Slutade den lyckligt?
Hon känner en samhörighet i det här med stora, omöjliga, passionerade kärleksaffärer.
För om den slutade lyckligt finns det kanske hopp även för Ellies mediokra kärleksliv som hon har tillsammans med en gift man.

Tja, kanske låter det banalt och fånigt min sammanfattning av boken?!
Det är den inte, och då är jag ändå en läsare som normalt inte uppskattar att läsa kärleksromaner.
"Sista brevet från din älskade" visar att jämställdheten och kvinnans roll i England förändrats väldigt mycket sedan 1960 talet och romanen är såväl sorglig, spännande som upplysande.
Det är för att ta till en klyscha en riktig bladvändare.

Jag tyckte väldigt mycket om boken och den överträffade vida mina förväntningar eftersom jag tycker att Moyes tidigare varit absolut läsvärd men inte så mycket mer.
Detta är en underbar historia som jag kommer att bära med mej länge.

Betyg: 4,5

Har ni läst den? Vad tyckte ni?

Nu skall jag börja läsa "438 dagar, vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar" av Johan Persson och Martin Schibbye.
Tvära kast.

Puss/ Asta

438 dagar : vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar (pocket)

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare