torsdag 30 april 2015

Tankens kraft å nya mantran



Jag tror mycket på tankens kraft och på att upprepa budskap för sej själv och andra för att tillslut göra dem till sanningar och jag har skrivit om det många gånger förut.
Faktum är att det finns studier på att fram för allt flickor och kvinnor håller på med det hela tiden.
Säger till sej själva att de är fula, tjocka, gamla, inte duger.
Förhoppningsvis säger vi det inte rakt ut. Inte "Du är ful" hundratals gånger men vi noterar en grå utväxt här, en valk där, ett tillkortakommande här och tomma tuttar där. Vågen visar på plus och huden känns slapp kring ögonen. Vi äter chokladkakan vi inte tänkt och vi hoppar över en gympass vi planerat och dömer oss själva.
Vi säger det hundratals gånger per dag och till slut har det blivit en sanning.

Tankens kraft och upprepningarnas urgröpning i vårt medvetande är mäktigt.
När vi väl förstått det kan vi... med hårt jobb och mycket träning... använda det till vår fördel.
Jag tycker att jag har kommit en bra bit på vägen.
Jag är medveten och i samma sekund som jag tänker något nedsättande om mej själv reagerar jag oxå på det och korrigerar mej själv.
I perioder går det ganska lätt. I andra stunder faller jag tillbaka.

För några veckor sedan tog jag beslutet att ta det ett steg längre.
Det fick vara nog med att sträva efter att nå under 60 kg sträcket.
Vad är så magiskt med en viss siffra?
Gudarna ska veta att det hänger och dallrar lite överallt på mej och att jag utseendemässigt blivit "äldre" de senaste åren men jag tänker sluta... hör ni det, sluta!!! att hålla på å tjata på mej själv om det.
Just nu jobbar jag istället på att bli förälskad i mej själv och min kropp. Och det går ganska bra!
Den här kroppen har burit de fyra mest fantastiska människor jag känner.
Den här kroppen har under smärtor fött ut dem.
Den här kroppen har producerat världens bästa mat åt dem när de var små, i ungefär 2,5 år har jag ammat dem sammanlagt.
Den här kroppen har varit utsatt för rökning under en väldig massa år, skräpmat, alkohol och stillasittande och den har i princip alltid levererat ändå.
Jag har aldrig varit allvarligt sjuk. Aldrig skadad så att jag brutit något eller fått opereras.
Den här kroppen bär mej varenda eviga dag. Lungor ser bra ut, hjärtat ser starkt ut.
Den är ta me fan fantastisk och den skall inte utsättas för vikthån eller suckar något mer!
Det är slut med att stå upp på vågen varje måndag och tillfälligt glädjas/ sucka besviket.
Slut på att klä sej i för små kläder, låga tajta jeans som skär in och som "ska göra det så jag påminns om hur tjock jag är." Slut på dåligt samvete för att jag stoppar mat i munnen. Slut!
För varje negativ tanke om mej själv, min kropp å mitt utseende så upprepar jag detta.
Mitt nya mantra.

Jag ska bli stark.
Utifrån och in ska jag bli stark.
Samma envetna, upprepande skall användas till detta nu.
Min kropp är fantastisk, jag är stark, jag ska bli starkare.
Inte för att bli snygg, för att hålla, för att hylla denna kropp som dag ut å dag in sliter för mej.

Du är oxå fin!
Å även om det låter som en klyscha så är hälsan absolut allt.
Skönhet är förgängligt. En vikt, en figur, en kondition lika så.
In the end... är hälsan allt.
Var stolt över dej själv!

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare