torsdag 11 december 2014

Profetiorna om 2014.

Så här skrev jag i slutet på förra året. Mina rättningar står inom parentes.

2014 blir året...

... som Ängla-Pängla upptäcker att mormor är den hippaste människan i världen att hänga med.
(Nja, inte riktigt. Inte riktigt ännu.)

... som vi får en röd-grön regering.
(Det fick vi å sen gick det ju som det gick. Mycket hade jag nog kunnat förutspå men inte nyval, åtminstone inte i slutet på -13.)

... som Sd åker på storstryk och Sverige reser sej mot rasism.
(Nja, får jag väl svara även här. Sd åkte knappast på storstryk och jag tror att när jag skrev så var det mer en förhoppning än en profetia. Men på antirasistisk front händer det mycket och även om normaliseringen av Sd och deras allt starkare popularitetssiffror är svintungt så kan vi glädjas åt att många på andra sidan blir mer medvetna och allt högljuddare.)

... som sommaren blir den varmaste i mannaminne och havet ändå inte innehåller några brännmaneter
(Rätt sant, det blev en fantastisk sommar och åtminstone jag såg inte många brännmaneter.)

... som Cissi å jag åker på en utomlandsresa för första gången helt själva.
(Det gjorde vi inte, det bidde ingen utlandsresa alls för min del medan Cissi var iväg två gånger.)

... Som Gottfrid å jag tävlar lydnadsklass 1 med utmärkta resultat.
(Fniss. Hur tänkte jag här?!)

... som jag får två nya barnbarn att älska.
(Det har jag fått.)

... som jag vågar mer
(Det känns som ett år när jag inte behövt våga så mycket, men jo för all del, några rädslor har jag trotsat.)

... som jag är lite schysst mot mej själv.
(Kanske?)

... som jag springer en mil igen.
(Det gjorde jag. Å nu känns det lika omöjligt igen.)

... som världen vaknar upp mot miljöförstöringen.
(Det kändes så ett tag. I EU valet. Som om det rörde på sej. Men njä... inte i år heller.)

... å som orättvisorna börjar suddas ut.
(Vi har väl fler krig å en oroligare värld än på mycket länge.)

... som vi vinner guld i OS hockeyn.
(Det gjorde vi inte, vem som gjorde det minns jag inte.)

... som Frölunda tar SM guld
(Inte det heller. SAIK tog guldet för andra året i rad.)

... som jag gör mej av med de som stjäl min energi
(Njä. Lite kanske.)

... å tar vara på dem som tillför.
(Absolut.)

... som jag läser en massa bra böcker
(Det har jag gjort. Mest minns jag "Mormor hälsar och säger förlåt" och "Mississippi"

... blir smal igen
(Väger mer än på länge and I dont care.)



Inte så där jätte mycket stämde eller blev så som jag förutspått.
Ändå  måste jag säga, har sagt och kommer hinna säga några gånger till, att 2014 blev för egen del det bästa året på länge länge. Kanske någonsin.
Det har varit ett lugnt, harmoniskt, småisolerat år. Ingen dramatik. Inga passioner.
Men Noah.
Förstås.
Förstås bär han en stor del av min upplevelse av året.
Att få krama, pussa och bära denna goa unge varenda dag.
Det är ett mirakel.
Mitt mirakel.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Lite off topic!!
    Tänk om hela vänster skulle genom att rösta S kunde visa resten; att det räcker nu! Känns som om det är viktigare just nu än smådatt med åsikter. Att sätta ner foten och säga vi röstar med hjärtat därför röstar vi rött. Vissa saker är viktigare än andra känner jag just nu. Att vi är vid en historiskt sprängpunkt. För vad händer om alliansen vinner med samma siffror och tar sd i hand för att få regera vidare? Vad händer när/om sd blir ännu större? Blir fan förbannad när bla vår aborträtt hotas. MIN aborträtt. En av de viktigaste i mitt tycke för kvinnlig rätt.

    Milen kommer igen det vet du. Vi kommer att springa den ihop...nån gång Astapasta.

    SvaraRadera
  2. Önskar att en del av dina önskningar gått bättre. Som de om rasism och miljö... Nu har bǘi en chans till att visa vad som är viktigt, hoppas verkligen det går vägen!

    SvaraRadera
  3. Noah!!!!! :)))))))))))) DET är kärlek!!!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare