måndag 24 november 2014

Rösterna som samtalar i mitt huvud.

 

Imorgon tänkte jag börja adventstäda.
Jag har förberett mej idag genom att handla Ajax, nya disktrasor och genom att ignorera kraftigt flagnande nagellack eftersom det ändå inte är någon idé att måla på nytt när det skall skuras.
Skuras ja.
Vart ska jag börja satt jag å tänkte för mej själv.
Köket. Jag tar lister, luckor, lådor, hyllplan det första jag gör imorgon.
Men sedan tänkte jag för första gången NÅGONSIN i mitt fyrtiofemåriga liv...
Hyllplan? Varför då och för vems skull då?
Varför ska jag egentligen lägga timmar på att diska ren disk (om än lite flottig efter ett år av oanvändbarhet i skåpet) och torka hyllplan?
För att jag alltid gjort det? För att mamma gjorde det?
Okej, å om jag skiter i det... blir det en vidrig jul då?
Nej, vet du... det tror inte jag och i år är jag tillräckligt mycket tant för att vara så pass vuxen att jag struntar i det!
Till å med min pedantiska, snudd på fobiska mamma, har lagt av med sånt.
Hon städar knappt aldrig längre. Har saker huller om buller å julstjärnan uppe året om... ihop med påskkärringen bara för att de är fina. 

Kanske är det ovana vid att skita i konventioner?
Jag må vara en rebellisk rödstrumpa men så långt som att ifrågasätta avtorkande av hyllplan i köket har jag ta me fan aldrig vågat gå.
På riktigt är det första gången jag ifrågasätter mej själv kring det.
Inte fuskar (det har hänt), inte rationaliserar bort pga stress (det har hänt) utan FAKTISKT tar ett beslut om att det inte är viktigt och att jag gör väl som jag vill.
Kanske är det ovanan för knappt hinner jag skriva ner tanken och stoltsera med den här på bloggen innan en annan röst i huvudet säger (nej, jag har aldrig fått någon diagnos på det här med olika röster i skallen) "Fast om man städar ordentligt och håller efter ett par gånger om året så blir det lättare att hålla rent där emellan och jul eller ej, ibland måste man städa ordentligt. Faktiskt! "
Den här tillrättavisande rösten låter så bestämd och så säker på sin sak att jag börjar tvivla igen.
Så hur var det nu? Bestämmer jag själv? Är flottiga hyllplan per automatik det samma som att vara en dålig människa?

I reklamen för... ja, nåt juligt säger dom "Är det inte konstigt, ju mer man jagar julefriden ju längre bort verkar den komma" och det är verkligen jättesant. Det talar nog inte bara till mej.
Å just i år så längtar jag så himla mycket, främst efter advent men faktiskt lite efter jul med.
Det är bara det att det är inte skurandet å städandet jag längtar efter.
Nej det är efter att få puffa med mossa, sätta upp julstjärnorna, sticka nejlikokärnor i apelsiner, stryka röda dukar och sånt där. Myset. Lull lullet.
Kanske längtar jag extra mycket efter som Noah finns här nu.
Kanske längtar jag mer än annars för att det har varit en vääääldigt mörk november.
Kanske har jag bara lite mer ro i själen än vad jag brukar ha så här års.

Jag får se hur jag gör imorgon.
Hur gör du? Å framför allt... varför gör du det?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Jag gör tak till golvstädning jul, påsk, midsommar o sensommaren.
    För att det blir lättare att hålla efter det o det håller längre.
    Blir det inte ingrodd skit så häller ytan bättre då man inte behöver så starka rengöringsmedel.
    Varför?? Är uppväxt så, sen gillar jag när det är krispigt rent.
    Med min utbrända hjärna så blir jag mentalt stressad av att ha det rörigt o skitigt men visst har jag "fuskat" men nån detalj ibland.
    Ha en skön kväll :)

    SvaraRadera
  2. Oj... Vi har bott här i huset i 2,5 år och vi har inte torkat hyllplanen i skåpen än. Jag talar lite vagt om julstädning ibland och sambon också men det händer liksom aldrig. Jag är nöjd om vi gör någon form av vanlig städning innan pyntet kommer upp. Byta gardiner har jag också rationaliserat bort :)

    SvaraRadera
  3. Vi har bott i vart hus i 4.5 ar och jag har putsat fonstren EN gang, det sager val lite om hur opedantisk jag ar. Jag haller efter golven sa vi inte drunknar i hundhar och lera men forutom det ar jag inte sa krasen. Vi har dessutom valdigt kasst med forvaringsutrymmen, sa nagra hyllplan med saker som varit oanvanda i ett ar finns helt enkelt inte...

    SvaraRadera
  4. Jeg har rett og slett ikke energi og kropp til å holde på sånn. Jeg bestemte meg for noen måneder siden at jeg skulle ta ett rom hver dag. Jeg fikk ferdig kjøkkenet, og så ble det med det. Vasker som regel ekstra på kjøkkenet for det blir jo endel fett etter matlagingen, ellers bruker jeg en mopp og drar over vegg/tak om jeg ser at det behøves. Ellers vanlig rengjøring. Blir fin jul likevel :-)
    Klem Laila

    SvaraRadera
  5. Ifrågasätt inte, gör som du vill. Pynta och gör det roliga, det är det som syns. Varför ska det skuras inför jul när det ändå blir väldigt stökigt efter helgerna? Nä skit i hyllor och skåpar, gör det under året när det inte är stressigt ( som det är i december). Själv har jag dragit ner på mycket senaste åren, varför nästan dräpa sig för att sen vara som en skurtrasa efter jul? Nej minska på dina måsten, det blir jul ändå.
    "Tiden fram till jul är kvinnornas Vasalopp"

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare