onsdag 8 oktober 2014

Nu är det (inte) snart jul igen.



Förra året startade vi en ny jultradition i enighet med att barnen faktiskt är vuxna nu.
Secret santa i egen variant.
Alla vuxna köper en julklapp var för mellan 2-300 kronor och alla vuxna får därmed en julklapp.
Sen köper vi förstås till barnen.
I år... idag... hjälpte sonen mej att dra lotterna och se till så att jag inte fuskade.
Vilket jag nog LÄTT hade kunnat tänka mej att göra annars då jag tycker det är så himla mycket tråkigare och framför allt svårare att köpa till män än till kvinnor.
Å nog sjutton fick jag en man på min lott även i år.
Förra året fick jag köpa till en svärson, detta året fick jag köpa till en annan svärson.
Nåja, jag har tid att grunna fram någonting bra.
Oceaner av tid.

För hör ni, det ÄR länge kvar till jul.
Idag såg jag Hemtex nya reklam, full av snöflingor och Merry Christmas.
I facebookflöden dyker det upp julklappsinköp och lussebullar å pepparkakor.
Gha! Jag är verkligen inte redo för nån jul än.
Här i södra Sverige har det just blivit höst. Kan vi inte njuta lite av det först?
Jag har inte ens hunnit bli sugen på glögg och det brukar vara första tecknet här.

Hur gör ni med julklappar? Har ni börjat handla dem ännu?
Ni med vuxna barn, handlar ni till dem?
Mycket? Mera? Eller mest?
I år blir det alltså framför allt till barnbarnen.
Å även där tänker jag faktiskt hålla igen.
Jag älskar dem OBSCENT mycket men jag tycker samtidigt att det är galet att handla en massa saker bara för saken skull. Saker de varken behöver eller efterfrågar för den där kvarten av hämningslöst paketöppnande.
Jag känner inte heller att jag har någonting jag måste bevisa i kärleksväg genom att handla hundratre julklappar var. Jag älskar dem till månen men det har ingenting med onödig överkonsumtion att göra.
Nej, få väl valda julklappar ska det bli. Det är så många som älskar dem så de lär få sin beskärda del ändå.

En lyx denna julen är att jag är ledig och inte inplanerad att jobba varken 23:e, 24:e, 25:e eller 26:e.
DET är ovanligt inom vården.
I gengäld är det min tur att arbeta nästa jul och då är det lika bra att riva av alla passen.
Ska verkligen försöka njuta av barnbarnsjul i år.
Mer känsla, mindre prylar.
Mer kärlek, mindre stress.

Man kan ju få önska i alla fall.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Ahhh - låter som en bra idé - det där sista om en jul med mer kärlek och känsla. Vi köper mycket lite julklappar. Till oss vuxna inget alls. Där har vi en julklappslek. 2 saker var för 100 kr styck. That's it. Mina föräldrar brukar få av oss barn och i år är presenten redan klar. Julklappen från oss till våra söner är klar. (De får ett begränsat antal julklappar) så nu är det bara varsin julklapp till tre syskonbarn. Dessutom är det tre födelsedagspresenter var till tre syskonbarn då de alla fyller år i slutet av november-december.

    Men julen får inte börja än!!!!!! Alldeles för tidigt!!!!!! Blääää!!!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare