lördag 20 september 2014

Asta filmrecenserar: The great Gatsby

 

Igår såg jag... som sista människan i civilisationen... Moulin Rouge och idag såg vi The great Gatsby.
Samma regissör, snarlika i sitt uttryck trots att den förstnämnda är en musikal.

The great Gatsby bygger på en roman av Scott Fitzgerald som publicerades 1925.
Den utspelar sej i -20 talets New York under en het sommar.
Filmens huvudkaraktär och berättare är Nick, författaren som ska ägna sej åt aktiemarknaden och hyr sej ett litet hus i New York.
Han börjar umgås med sin kusin Daisy som är gift med en av Amerikas rikaste arvtagare Tom Buchanan vars liv inte är lika polerat perfekt som det kan synas.
Nick blir indragen i hemligheter han kunnat vara utan.

Senare under sommaren blir han inbjuden till sin granne som bor i ett stort palats.
Mr Gatsby,
Mr  Gatsby är omtalad för sina kolossala rikedomar och spektakulära fester, men få vet ens hur Mr Gatsy ser ut, än mindre vem han verkligen är.
Nick lär känna sin granne och snart indragen i fler hemligheter.
Hemligheter som till slut briserar och för med sej en katastrof för samtliga inblandade.

Det är en svulstig film med vackra klänningar, fantastiska vyer. Den har faktiskt lite musikal över sej utan att vara det. Det är som om historien berättas med STORA bokstäver och personerna eller replikerna blir aldrig riktigt trovärdiga.

Men jag gillar den. Hyfsat gillar jag den. Den får en stark 3:a.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Skall jag berätta en hemlighet? Jag har inte sett någon av dem!! MR för att jag verkligen inte gillar Nicole Kidman och TGG för att jag läst boken och inte tyckte att den gav mig särskilt mycket.. Kanske borde jag se dem?

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare