tisdag 26 augusti 2014

Valtaktik.



Nu har valstugorna på torget i min lilla stad kommit upp.
Jag, Mini, Noah och Gottfrid strosade förbi. Ingen tog någon notis av oss.
Två å två partikamrater står de och pratar med varandra så här sista skälvande veckorna före valet.
Är inte det märkligt?
Speciellt när man går förbi dem. När man väljer att kryssa mellan valstugorna, då är man ju åtminstone inte ointresserad som förbipasserande tänker jag.
Vad beror det på?
Jag har funderat på det inför tidigare val oxå.
Det är ju nu det gäller. Varje röst. In i kaklet.
Är det ointresse för väljarna?
Tid för partiet de "måste sitta av"?
Blyghet?
Ja, jag vet inte...

Vi strosade som sagt igenom torget, talade om det här jag å Mini, köpte en dricka och gick tillbaka.
För jag ville ha kontakt. Jag ville ställa mina frågor.
Utanför Miljöpartiets valstuga satt två killar.
När jag väl började prata och fråga var de jätte trevliga, jag ställde mina frågor, berättade om min situation. Mina farhågor och mina förhoppningar och fick bra svar.

Nu har jag bestämt mej, men lätt är det inte.
I stort sätt tycker jag, min man och våra fyra barn lika.
Vi ser samma brister i samhället, vi har... på ett ungefär... samma värderingar men vi finner olika svar och vi kommer att rösta på minst tre olika vis trots att vi vill till samma mål.
Socialdemokraterna är Sveriges största parti och det rymmer rätt varierande åsikter.
Min make och många med honom som ligger till vänster inom partiet väljer att ändå stanna kvar inom S och vill påverka partiet "åt sitt håll."
Jag å min sida, som väl egentligen är nästan lika mycket sosse som jag alltid har varit, tänker att jag vill påverka Löfven genom att dra mitt bidrag till att Miljöpartiet blir större och därigenom måste han ta större hänsyn till de områden jag finner viktiga men lite förbisedda.
Många "egentliga sossar" jag känner tänker på liknande sätt och väljer att rösta Vänster eller Feministiskt initiativ.

Otroligt spännande ska det bli.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag tror det är typiskt svenskt! Vi är rädda för att tränga oss på, men när folk väl fått kontakt så är de jättetrevliga! Låter som om ni kommer att rösat klokt! ;)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare