torsdag 14 augusti 2014

Stången

 

Ännu en ledig dag. Jag har haft fyra dagars ledighet och nu dröjer det till första adventveckan innan jag har så lång sammanhållen ledighet igen.
Har fått gjort lite av varje. Träffat mamma, varit i Göteborg, tagit det lugnt här hemma med mina prinsar.

Men det är svårt att hålla de svarta rubrikerna stången tycker jag.
IS framfart i Irak. Israels våld mot Gaza.
Muslimsk och kristen fundamentalism på var sitt sätt.
Anonym skrev en kommentar till mej "Kan man inte göra all religion i Sverige olaglig? Vafan varför inte göra all religion i hela världen olaglig? Tänk vad mycket skit vi skulle slippa."
Ja det är en tanke förstås :)
Men jag är övertygad om att det inte är religioners förtjänst eller skuld att krig uppstår, utrensning sker. Tortyr, omskärelser, våldtäkter och annat djävulskap.
Det behövs ingen Gud för det. Det fixar människor så bra själva.
Ju mindre skolning, ju större orättvisor, ju mer fattigdom, ju mindre demokrati desto lättare att sådant sker.
Hade religioner aldrig uppfunnits hade människor gjort samma saker mot varandra ändå.
Så tror jag.
Värst är bilderna på förtvivlade barn i krigens spår. .
Å så har vi ebolans spridning.

Det är som om mitt psyke kämpar mot sej själv.
Som om en del av det vill släppa in det, ta det till sej, åtminstone våga se.
Som om den andra delen försöker värja sej, inte orkar.

Så jag lallar runt här i min lilla värld. Klappar hunden, lagar mat, spelar ytterligare ett parti taipei.
Hur gör ni?
Hur håller ni världens galenskap stången?


Puss/ Asta


3 kommentarer:

  1. Svårt att hålla galenskapen från sig, tycker jag. Så fort man ser på tv, läser nyheter, tittar in på FB med för den delen, så kommer det över en! Ibland blir jag förbannad - som igår - ibland blir jag bara ledsen över allt! Men då och då, ser man glimtar av hur människor OCKSÅ kan vara - goda, generösa, älskvärda och ljuvliga. Så allt är inte bara elände! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag blundar och håller för öronen... Sen tar jag ett djupt andetag och tänker att vi alla gör så gott vi kan, nu gäller det att rösta in politiker som inte tänker med plånboken utan med hjärtat!

    SvaraRadera
  3. Usch ja - håller med dig och Cissi! Det är svårt att hålla allt stången. Ibland känner man hur hjärtat snörps ihop i bröstet och man känner en molande värk. Men så händer det: att människor faktiskt kan vara fantastiska. Som hälsningen jag fick idag av mannen som kom fram och pratade med mig när vi var vid torget senast (kommer du ihåg honom?) DÅ blev jag glad - för han var glad!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare