torsdag 21 augusti 2014

Asta recenserar på egen hand "Larma, släcka, rädda i Rosengädda" av Emma Hamberg



Då har jag läst del två i Emma Hambergs planerade trilogi om Rosengädda.
Den går säkert att läsa fristående då den innehåller en del återblickar men störst behållning får man absolut av att läsa böckerna i ordning.

Vi får fortsätta att följa förortstjejen Tessan som tillsammans med geten Bella dumpat både sin före detta pojkvän Flatan som sitt gamla liv när hon bosatt sej i det lilla samhället Rosengäddas övergivna stationshus där hon har högflygande planer om att starta en restaurang.
Vi får även lära känna den ledsna och ensamma brandinspektören Jonny och den spännande främlingen Rafael som i svarta Armanikostymer och stor kunskap om det ljuva livet ska se efter ett hus i det lilla samhället.
Även i denna bok vävs tre udda och lite ensamma personligheter ihop på ett finurligt och hjärtevarmt sätt.
Det är lite kärlek, en hel del vänskap, fantastiskt mycket mat och en å annan förveckling.

Jag tyckte lika mycket om den här boken som jag gjorde om den första "Rosengädda nästa."
Historien är inte precis sannolik och delvis kan min realistiska röst gnissla och protestera, karaktärerna är inte heller de särskilt trovärdiga men det gör lixom ingenting.
Det här är ingen bister köksbordsrealism, det här är en saga för vuxna, en klassisk, varm och underfundig feelgood roman.
Människorna i boken är så lätta att tycka om och känna med.

Jag ger även denna roman en 4:a i betyg och rekommenderar den varmt till alla som vill ha en mysig, lättläst och charmerande historia att bli glad över.
Den tredje boken är planerad till våren 2015. Jag kommer att längta!

Puss/ Asta

1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare