söndag 17 augusti 2014

Åkessons stora hjärta



Åkesson pratade på tv idag.
Berättade för svenska folket om hur han vill öppna sitt stora hjärta (synd att det är av sten) för all världens flyktingar genom att hjälpa dem på plats. Hjälpa dem i närområdet, i grannländerna.
Han har varit där, han har sett det enorma lidandet.
I Libanon tex som redan tagit ett orimligt stort ansvar.
Han vill göra det med hjälp av en tjugofemtedel... ja, du läste rätt... av pengarna som Sverigedemokraterna räknar med att spara på den kraftigt åtstramade flyktingpolitiken.

Jag vill inte ta i Åkessons siffror med tång för hans ekonomer räknar som fan läser koranen men det är ju märkligt i sej kan man tycka... av 24 delar av besparingarna ska hamna här, där det ändå råder relativt välmående jämfört med i flyktinglägerna i Libanon medans bara en del delas ut till krigsskadade, torterade, våldtagna, föräldralösa i läger.
Om man nu har så stort hjärta menar jag...

Det är en orolig tid. Enorma humanitära katastrofer som sker på så många ställen i världen samtidigt.
Åt det kan och ska vi göra olika saker.
Självklart rikta bistånd till de drabbade delarna av världen där krigen sker och i grannländerna dit den allra största delen av världens flyktingar tar sin tillflykt.
Självklart öka vår egen beredskap för att ta emot de människor som kommer hit från bland annat Syrien och Irak.
Självklart sätta press på övriga länder i Europa så att även de är med att delar på ansvaret.

Både Reinfeldt och Löfvén var efteråt väldigt tydliga med vad de tyckte om Åkessons stora hjärta.
Det är bra och det känns tryggt tycker jag.
Båda var dessutom tydliga med att ett ökat flyktingmottagande kostar en del i nuläget, pengar som det finns budgeterat för, men kommer i förlängningen att vara en investering för det svenska samhället.
Precis som det var i början på -90 talet när vi tog oss ann en stor grupp flyktingar från Balkan.
Människor som idag, i hög grad är i arbete på viktiga poster och betalar skatt för vår gemensamma välfärd.

Alldeles oavsett vad vi får betala eller tjäna...
När nu grannländerna tar detta enorma ansvar som de gör, hur i hundan skulle det se ut, hur i djävulen skulle vi kunna leva med oss själva i vårt välmående nord om inte vi oxå drog vårt strå till stacken?

Puss/ Asta


4 kommentarer:

  1. Hans hjärta är en vit fläck på kartan, ingen har någonsin hittat det. En mytomanisk psykopat skulle jag kalla honom...

    SvaraRadera
  2. Jag visste inte vad jag skulle göra med mig själv när jag hörde honom... Jag lämnade rummet, kom tillbaka, satte mig på golvet, gick runt bordet osv... Han är en .......... !!!!!

    SvaraRadera
  3. Jimmie I LOVE YOU... Jimmie Åkesson schlallllallla, Jimmie schaaaalllallllllaaaa....

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare