lördag 9 augusti 2014

13 i topp av böcker jag läst

 

Elina... Köpenhamnsmamman ni vet... frågade mej om min "Topp 10" av böcker jag läst.
Det är ju skitsvårt... nästan omöjligt... att svara på. Man har ju läst hundratals bra böcker.
Många glömda. Många vansinnigt bra medan man läste... som tex de flesta av Jonathan Tropper... men som jag inte går å funderar på i efterhand.

Dessa romaner är i vart fall historier som jag fortfarande tänker på och ofta återkommer till i mina tankar.

1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg
Eller eg hela serien, hela Mobergs epos av hur en fjärdedel av Sveriges befolkning flydde svälten och de stränga levnadsreglerna för någonting annat, bättre. Högaktuell fortfarande tyvärr även om flyktingströmmen går åt annat håll.

2. Boktjuven av Markus Zusak
Fantastisk saga om en bokslukande flicka i Tyskland mitt under det brinnande kriget.

3. Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson
Länge sedan jag läste denna bok om Andra världskriget sett ur en tyskas perspektiv men jag tänker fortfarande på den ofta.

4. Och bergen svarade av Khaled Hosseini
Samtliga Hosseinis böcker om livet i Afghanistan är magiska.

5. En sorts kärlek av Ray Kluun
Den mest gripande roman om kärlek som jag någonsin läst. Tror aldrig jag fulgråtit så mycket till en bok.

6. Igelkottens elegans av Muriel Barbery
Fantastisk och elegant. Om vänskap, ensamhet, utanförskap och livet.

7. Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates
Den i mitt tycke bästa av Oates romaner, tegelstenstjock och tung bitvis men fantastisk.

8. En man som heter Ove av Fredrik Backman
Fjolårets bästa bok. Hjärtevarm.

9. Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman
Detta årets bästa bok.

10. Fjärilseffekten av Karin Alvtegen
Väldigt väldigt bra. Nyligen recenserad. Tre individer vävs ihop, alla påverkar de varandra.

11. Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
Kadefors är alltid bra, denna roman bet sej fast mest. Förmodligen för att huvudpersonen påminner om mej själv. Att försöka vara "en god människa" och sen inte lyckas.
Tänker ofta på denna romanen.

12. Slumpvandringen av Majgull Axelsson
Alla Axelssons böcker håller hög kvalitet. Denna läste jag för länge sedan och den fastnade hårt.
Om tre kvinnor, tre generationer, om ärr och att upprepa misstag på nya sätt.

13. Änglarnas svar av Stefan Einhorn
Fantastisk tunn liten roman som rör sej mellan Andra världskriget och ockupationen av Polen, till dagens Israel och Sverige. Romanens sju huvudgestalter berättar var sin del. Stor läsupplevelse.

3 kommentarer:

  1. Jag läser just nu 'innan floden tar oss' av Helena Thorfinn, den kan jag varmt rekommendera då jag tror att det är en bok helt i din smak!

    SvaraRadera
  2. 8 älskade jag, 2, 9 och 10 ligger och väntar på att bli lästa, 11 gillade jag, men har gillat andra av hennes böcker bättre och 6 och 7 gillar jag inte alls. Vilken svår grej att lista, jag gillar ju dessutom ofta hela bokserier, då blir det svårt att välja en enstaka bok... Jag funderar på den här ett tag, för det är en kul grej!

    SvaraRadera
  3. Finfin lista och rätt så lik min. Skall ta tag i de tre böcker jag inte läst ännu.... Kram på dig!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare