torsdag 17 juli 2014

En lycklig dåre

Jag vet vem jag vill bli, jag vet vem jag vill vara
Utan att kunna förklara.
Jag kan inte konkretisera, inte berätta, men jag kan känna henne inom mej.
Är mina drömmar inte dina så får du släppa min hand, knyta upp våra band.

Jag vill vara en fri själ. Jag vill vara trygg.
Jag vill inte vakna med panik under huden, inte leva vid branten något mer.
Jag vill inte vara beroende av uppskattning och bekräftelse, inte ens av gillande.
Jag vill strunta i det.

Jag vill omge mej av naturen och av djuren.
Jag vill leva vid deras sida och i samklang.
Jag vill minska mitt behov av martialiska, av saker och slit å släng
Jag vill inte resa, inte uppleva, inte se en massa.
Människan köper saker hon inte behöver
För pengar hon inte har
För att imponera på människor hon inte bryr sej om

Jag är trött på det.

Jag ser mej själv i en trädgård med ett äpple i handen.
Jag har mina djur omkring mej
Någon skulle säkert säga erimit
Kanske är det sant
Någon annan skulle säkert säga tokig
Möjligt det med.
I så fall vill jag vara en lycklig dåre.

Människor, makt, prestige, pengar
Jag är trött på det.
Jag vill nåt annat, min själ längtar efter nåt annat.
Lugnet, ensamheten, tryggheten i mej själv, samklangen med miljön.
Släpp min hand.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Vackert skrivet. Men kanske en sorg där bakom.

    SvaraRadera
  2. Jaaa, precis så! Jag sa nästen exakt det där till min man i dag. Jag vill något annat med mitt liv! Bloggdala tänker jag mig som en plats där det bara går att vara, utan krav från omgivningen...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare