tisdag 13 maj 2014

Att vända ryggen åt

 

Idag har min lilla stad haft storfrämmande minsann. Självaste Jimmie Åkesson gästade oss i sin iver efter röster till EU valet där han allra helst vill stänga dörrarna från Europa in till oss.
Jag deltog i en tyst demonstration där vi vände ryggen mot Åkesson... eller ja, egentligen vände ryggen mot rasismen och blickade mot mångfalden.
Jag blev varm i hjärtat över min många människor, i min lilla stad, som ändå tagit sej tiden att stå där en måndag förmiddag i solidaritetens namn.
Polisen var väl nitiska i sitt säkerhetsarbete och lät inte oss motdemonstranter stå framför Sverigedemokraterna utan på andra sidan vägen vilket tog bort en hel del av effekten.
Men vi stod där. Med våra ryggar vända mot det budskap som Åkesson och hans parti förmedlar och som på något sätt blev än mer skrämmande, än mer absurt hemma på de egna gatorna.

Sverigedemokraterna pratar verkligen på ett annat sätt än övriga partier.
Hur stor skillnaden än är mellan Vänstern och Moderaterna så ser de samma problem men tror på vitt skilda lösningar.
Sverigedemokraterna har en helt egen syn på... allt.
Ett öppet Europa innebär för dem att vi... vi svenskar... enkelt ska kunna resa och uppleva saker. Det är när andra kommer hit vi måste sätta käppar i hjulen.
De ser på fattiga tiggare som EU medborgare som utnyttjar vår godhet och blåögdhet för att komma hit och via organiserad brottslighet tjäna stora pengar.
De har talespersoner för partiet som talar om att flyktingar måste avlusas.

Jag kan känna en viss tudelning inom mej för det här med att vända ryggen åt.
Att dela upp... vi mot dom... är ju precis det jag så högljutt kritiserar hos Sd.
Ryggarna är en fredlig men ändå tydlig signal om att "ni är inte välkomna här."
Å andra sidan...
Jag och alla andra som försökt diskutera och resonera kring Sd's helt orimliga politik och människosyn har inte precis bemötts med någon vidsynthet och något inkännande.
För givetvis är samtal och en vädjan till förnuft första, andra och sjuttielfte alternativet.
Det GÅR inte att bemöta Sverigedemokraterna på rätt sätt.
Dialog blir fel. Debatt lika så. Tystnad och nonchalans med.
De verkar vinna på allt.
Stå starka även när deras frontfigur väsande under en krognatt de själva filmar säger "Skit i den lilla horan" och "Du är inte svensk, du hör inte hemma här, det här är vårt land och vänta du bara till efter valet"
Allt har gynnat dem.

Men faktiskt. Faktiskt tror jag att det har vänt nu.
Engagemanget och ilskan hos vanligt folk sprider sej.
Den svenska mannen/ kvinnan sätter ner foten nu.
"Nog med dumheter!"
Sd faller i opinionsmätning efter opinionsmätning.
De klamrar sej säkert fast detta valet men de tappar och inom nästa val igen så har människor alldeles ledsnat, tröttnat och övergivit precis som det var med den gode Bert och hans adelsman till bisittare.

Verkligheten har bara inte hunnit ifatt dem ännu.

Puss/ Asta 

1 kommentar:

  1. De ska komma hit oxå, jag hoppas orka gå dit och vända ryggen till jag med!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare