torsdag 10 april 2014

Jimmie Åkesson besöker Sverige. Del 238.

 Sjukhuspersonalen fick inte bära antirasistisk pin

Hej! Jag heter Asta. Jag är Legitimerad Sjuksköterska.
Jag är ålagd enligt lagen ge den bästa och mest rättvisa vård jag förmår oavsett vem du som patient är.
I min yrkesroll skall jag bedriva god och säker omvårdnad. Även till rasister, nazister, pedofiler, hustrumisshandlare, våldtäktsmän och annat löst folk.
Ingenstans i lagen står det däremot att jag måste vara ett åsiktslöst mähä som inte får tycka/ känna någonting privat.
Jag är ganska övertygad om att så väl kända rasister/ nazister som våra ansvariga landstingspolitiker i egenskap av patient skulle ha på känn att jag inte delar deras åsikter eller att de inte är mina favoritpersoner i världen alldeles oavsett vilken klanderfri vård de erhåller.

I tidningarna har vi kunnat läsa om Jimmie Åkesson och Sverigedemokraternas "resa genom Sverige" där de besöker statliga arbetsplatser, den ena mer ovillig än den andra till "gästernas" besök.
Jag tror denna hävdade till sin rätt att komma in på sjukhus, brandstationer, polisstationer eller vad det må vara trots personalens protester är ett ordentligt strategiskt misstag av Sd där "vanliga människor" som tidigare tigit still nu upprörs... men det är en annan fråga. Ett mindre problem för min del.
När Sverigedemokraterna skulle besöka ett Skånskt sjukhus tryckte personalen upp pinsdär det stod "Vårdpersonal mot rasism."
Dessa fick de inte bära!
Det hävdades att det var patientosäkert utifrån hygienrutiner och att personal inte skulle vara "anslagstavlor utifrån sina personliga åsikter" och det hävdades även att "patienter med rasistiska åsikter skall känna att de får samma vård som alla andra."

Ehhh.
Vi har burit pins förut. Ivrigt uppmanade av fackförbund och arbetsgivare om kravet/ rätten till att kunna ta ut vår rast. Vi bär namnskyltar. Broscher från den skola vi gått på. Pennfack.
Det är tydligen inget problem ur hygiensynpunkt?!

Enligt ICN's etiska koder för Sjuksköterskor åligger det mig bla att...
-Uppvisa professionella värden så som respektfullhet, lyhördhet, medkänsla, trovärdighet och integritet.
-Verka för en jämlik och social rättvisa i fördelning av resurser och tillgångar inom sjukvård.
vård
- Omvårdnad skall ges respektfullt, oberoende av ålder, hudfärg, tro, kulturell eller etnisk bakgrund, funktionsnedsättning eller sjukdom, kön, sexuell läggning, nationalitet, politiska åsikter eller social ställning.


Detta gäller alltså mitt yrkesutövande.
Det innebär inte att jag måste vara åsiktsfri.
Som jag ser det innebär det att det inte bara är min rättighet, det är också min skyldighet, att reagera mot ett parti som Sverige demokraterna (inte Sd patienter!!!) som i sitt partiprogram gör skillnad på människor. Ett parti som protesterar mot mina etiska koder genom att försöka ex begränsa vården för utlandsfödda och asylsökande.
Som menar att etniska svenskar skall ha alla möjliga sorters förtur, även inom vården.

Jag har en skyldighet att värna alla människors lika värde.
Det innebär även gentemot de patientgrupper som faktiskt känner sej kränkta av att det kommer sverigedemokratiska gäster. En skyldighet gentemot mina kollegor som kommer från andra länder.

Hej! Jag heter Asta. Jag är Legitimerad Sjuksköterska.
Jag är en person bakom min yrkesroll.
Den är varken undfallande eller ryggradslös.
Mycket kan landstinget kräva av mej men aldrig det.

Puss/ Asta






9 kommentarer:

  1. jisses...har inte ledningen annat som de kan engagera sig i. ohygieniskt...kom igen....nä. Ryggradslösa chefer var ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så dåligt. Så otroligt pinsamt. Usch!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Fy fan vilken skön text att läsa! Du är ta mig fan bäst, civilkurage och ett jävlar anamma, att personer som du finns gör att mitt hopp fortsätter flamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar gjorde verkligen min dag! Tack som... som fan helt enkelt. Kram

      Radera
    2. Mina fingrar är feta alt så vet jag inte riktigt hur detta funkar så jag klickar runt och kommenterar andras tankar på ditt inlägg som en galning. "Dito:D" -var det tänkt att jag skulle skrivit på ditt svar till mig

      Radera
  3. Hade disskution med uska och en studerande ssk to be...homosexualitet var i deras ögon en missbildning/utvecklingsstördhet. Och oerhört rasistiska... Jag blev oerhört illa till mods och tänkte på de patienter de möter och kommer att möta... Jag har sett bland vänners vänner på fb så finns det dom som verkligen tror att islam är ett hot mot Sverige(breiviks syn?) Vad skall man säga Astapasta, jag vill bara gräva ner mig under en sten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Jag blir ledsen å bedrövad när jag läser din kommentar.
      Sådana åsikter är förfärliga men det är än mer förfärligt när det sägs av människor inom vården.
      Där om någonstans borde empati å kunskap finnas.
      Du borde rensa hårdare bland dina fb vänner, det är inte hälsosamt att omge sej med så mkt dumheter.
      Kram/ A

      Radera
  4. Uskan och sskn to be kommer att bli bortplockade. Vänners vänner känner jag att jag inte kan göra så mkt åt annat än att ta striden när jag orkar... Det värsta är att jag plockade bort denna "vän"en gång innan. Vi är släkt med bråk i bakgrunden och direkt när jag gjorde det kom ett medd vill du inte vara vän med mig? Och jag pallade inte ta disskutionen...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare