söndag 30 mars 2014

Varför är det märkligt att inte dricka alkohol?

 

Jag har tagit vita veckor förut. Med regelbundenhet skulle jag nästan vilja säga.
Någon gång om året. Tre veckor eller tre månader.
Nu har jag på nytt bestämt mej för att leva utan alkohol under en tid.
Begränsad eller för gott, vi får se.

Men det ÄR något som är provocerande med att som vuxen helt välja bort alkohol i sitt liv, även om det bara handlar om en viss tid. Man måste lixom ha en JÄVLIGT god anledning.
Människor blir uppriktigt förundrade. Att vara gravid eller att vara alkoholist tycks vara de enda rimliga förklaringarna.
Med häpnad frågar folk "varför?"
Å jag får nästan lust att svara "för att jag konverterat till Islam."
Människor nöjer sej i regel inte med att fråga.
Nej, de ska ifrågasätta. Argumentera emot.
Säga saker som att "det var det dummaste de hört." (Fast då kan de inte ha hört så mycket, jag hör dummare saker varenda dag.

När jag skrev med uppriktig undran kring det här senast som jag hade en vit period på bloggen om "Vad är så provocerande med att inte dricka alkohol" så fick jag svar nästan bara av dem som själva valt att avstå. Trevligt förvisso, men jag är lite nyfiken på er andra.
Majoriteten av vuxna människor i Sverige dricker ju alkohol ibland, varför provocerar det när någon väljer att låta bli?

Jag har, som de flesta av mina trogna läsare vet, kraftig heriditet (ärftlighet) för missbruk.
Många, däribland min make, säger sej inte "tro" på att en ökad benägenhet till missbruk kan finnas i generna.
Det är som att säga att man inte "tror" på att jorden är rund.
Det är vetenskapligt belagt att precis som hjärt-kärlsjukdom, allergier, vissa cancersjukdomar mm kan vara genetiskt betingat så kan även missbruk vara det.
Man vet exakt var i DNA kedjan denna svaghet sitter.
Därtill kommer sociala arv och uppfostran.
Många läkare som sysslar med beroendefrågor och missbruk menar att med en kraftfull heriditet, missbruk på nära håll på båda sidorna, så bör man inte dricka alls.
Själv har jag valt att hantera alkohol med respekt och med en ständig medvetenhet.
Det är en anledning till att jag nu tar en vit period.

Jag kan även känna att alkoholen tar mer än vad den ger.
Visst är det skitmysigt med ett par glas rödvin framför tv'n på fredag och lördagskvällar. Å kanske ett glas eller två en vanlig tisdag för att förgylla vardagen.
Men alkohol triggar också stress. Är ett stimuli. Och som stresskänslig person bör man kanske se upp med den typen av stimulantia.
Efteråt blir man bakfull. Även ett par glas vin sänker orken och energin dagen därefter. Vilken i sin tur kan späda på en begynnande ångest.

Nej, jag kände helt enkelt att det var dags.
Inte för att jag är i behov av AA utan för att jag inte vill bli det i framtiden.
För att jag vill använda min energi till bättre saker. För att jag vill möta mina känslor så vaket som möjligt.
För att jag är VÄRD att vara nykter helt enkelt.

Nu har jag inte druckit en dropp på en vecka och det känns strålande.
Jag ser fram emot en vit sommar.

Frågor på det? :) Jag svarar gärna. Tycker att det här är en enormt viktig debatt.
Handen på hjärtat så blir det kanske lite mycket ibland. Å vi har vänner där vi kanske oroar oss? Där det inte längre känns bara härligt och kontinentalt utan där vi kanske undrar hur hen mår.

Puss/ Asta

10 kommentarer:

  1. Hmm, nu vänder du ju inte dig till mig, jag som aldrig druckit alkohol. Jag är bara inte intresserad av det. Det smakar illa och jag behöver inte berusningen för att släppa på hämningar. Jag har fått bemöta alla frågor och motstå allt tjat ("men den HÄR drinken kan du dricka, den smakar inte alkohol alls")... eftersom det är nått så oerhört provocerande med att inte dricka. Men nu fick jag det perfekta svaret som kommer att få stopp på alla frågor. Jag kan säga att min religion förbjuder mig! Då kommer ingen att våga fråga vidare!

    SvaraRadera
  2. Kanske skrev jag samma sak förra gången...
    Fast detta inte riktigt riktar sig till mig heller, dricker kanske ca två öl, två cider, ett glas vin i månaden ja alltså inte ens allt detta utan något av det

    SvaraRadera
  3. Jo jag försöker ju hantera drickandet med stor respekt för som du säger det ligger i generna. Man bör nog analysera sitt drickande nån gång emellanåt. Och det är nog dags för det. Det jag upplever som jobbigast med en ev vitt månad för mig blir snacket att: är du gravid? Det är ju tydligen dags för mig att bli det nu. Fyllda 30 och allt. Om med historien bakom så HATAR jag just den frågan.
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Både jag och min man har det ju ärftligt.
    Jag skall dock erkänna att jag blir provocerad av sådana som Freja som aldrig druckit alkohol. Jag kan inte svara på varför och skulle aldrig ifrågasätta, kanske fråga hur det kommer sig precis som jag skulle kunna fråga en vegetarian. Men jag inbillat mig det beror på att jag redan från barnsben lärt mig att som vuxen dricker man. Ja det är en viktig diskussion och bör diskuteras. Starkt av dig att ta en paus att reflektera över alkohol. Kram

    SvaraRadera
  5. Andledningen att det provocerar är nog att det skrämmer andra och får dom själva att tänka" om hon anser sig lika i riskzonen vad anser hon om mitt drickande" och att det kan orsaka en tanke på ens egna beteende.

    SvaraRadera
  6. Intressant fråga. Jag har aldrig druckit alkohol i hela mitt liv och jag säger precis som Freja. Många blir förvånade, och frågar, men jag frågar ofta lika provocerande tillbaka. Då tystnar ofta undran... :) För mig spelar det ingen roll, om andra dricker, men så mycket kan jag säga att mina allra närmaste inte dricker särskilt mycket...

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag dricker ytterst lite nu för tiden, mest för att jag inte orkar vara trött när man har en liten att ta hand om på morgonen och det är samma här, alla frågar om man är gravid. Nu bor jag ju i ett land som har en mycket 'friare' inställning till alkohol, där de flesta dricker många dagar i veckan då man ofta ses på puben efter jobbet men där den där fyllan som man så ofta ser i Sverige i stort sett inte existerar på folk över 25.
    Själv förstår jag inte VAD det är som är så provocerande, det är väl som att tycka att det är konstigt att folk INTE röker eller snusar? Eller att vissa inte äter vissa maträtter?

    SvaraRadera
  8. Jag tror det handlar om att det "provocerar" och ifrågasätter "mitt val", vi vet att alkohol inte är bra, men vill unna oss utan att tänka på konsekvenserna. Då när du avstår blir sex som dricker påminda om att de "egentligen inte borde". Det provocerar och ifrågasätts nästan lika mycket om man avstår efterrätt på en middag. Tror det handlar om samma sak. Det är gott att synda tillsammans, inte lika kul ensam.. kram och tack för en fin och personlig blogg!

    SvaraRadera
  9. Jag har egentligen alltid haft ett avigt förhållningssätt till alkohol. Som liten var jag med i NSF (nykterhetsrörelsens scoutförbund) och avlade till och med nykterhetslöfte. Jag fast också en av få som inte drack under studietiden (delvis också pga att min dåvarande sambo hade alkoholproblem) och jag blev så less på frågan Varför? Det är aldrig någon som frågar varför dricker du? Nu händer dett att jag tar ett glas vin på helgen, eller en cider/drink med jag kan lika gärna avstå men just det kritiska frågeställandet störde jag mig på!

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig gillat alkohol, men visst drack jag nån gg som ungdom. Har varit plakatfull 5-10 ggr kanske men gillade inte känslan o gör inte än heller. Avskyr när det börja susa o man börjar bli lite lättberusad, dessutom har du ingen koll på omgivningen. Jag är för mycket kontrollbehov för att utsätta mig för det o jag tror det har räddat mig mer än en gg när vi var ute mycket med bilarna förr. Att jag höll mig nykter o hade koll på omgivningen.
    Men jag tycker det är jättegott med ETT glas vin till en god middag m kött, möjligen 2 glas..
    Har blivit oerhört provocerad när jag avböjt men idag svarar jag lika provocerande tillbaka. F ö umgås jag inte längre med folk som dricker,ska vi på dans så måste man köra bil. Blir nån trött kan nån annan ta över..
    Ska man ha behållning av DANSEN så funkar det inte att vara berusad elr full.
    Å andra sidan så förstår jag inte varför man ska ifrågasätta att ta en s k vit månad, det är väl bara å göra det... Att det ska behöva vara sånt diskuterande fram o tillbaka.. Vändas o vridas på det, det är väl bara att låta bli o gå till bolaget.
    Ha en bra dag !!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare