tisdag 4 mars 2014

Min lillebror

 
På fotot i en hotellsäng i Kopenhagen. 


Min lillebror fyller 38 år idag.
Han arbetar på samma avdelning som mej.
Vi har förmodligen inte det allra minsta släktband rent dna mässigt.

Men han ÄR min bror.
Han är inte min kollega. Han är inte min förälskelse. Han är inte "bara" min vän.
Han ÄR min bror.
För att jag har valt honom, för att han valt mej.
Två rätt vindklippta fåglar när det kommer till släkt och släktgemenskap,
Två individer som på ytan inte har särskilt mycket gemensamt.
Den ena stor och blond.
Den andra liten och mörk.
Rätt olika i vårt sätt att vara, vårt sätt att föra oss.

Vi delar vårt yrke. Vi delar samma slags humor.
En del åsikter och livsåskådningar men vi ÄR rätt olika.
Ändå tror jag alla kan se. Kan se att vi hör ihop. Av nåt djupare. Av nåt viktigare.

Jag älskar denna man.
Som om han faktiskt vore min bror.
Å jag vet att han finns för mej, så som jag finns för honom.
Att det går utanför vanlig vänskap.

Min lillebror är den smartaste människa jag mött.
Min lillebror är den omtänksammaste människa jag mött.
Han finns för mej. Jag finns för honom.
På ett alldeles naturligt sätt.
Jag älskar honom när han är tjurig och nonchalant.
Jag älskar honom när han är snäll och rolig.
Jag älskar honom liksom jämt, för det är sånt syskon gör.

Han är min valda bror i livet. Näst min familj och vid sidan av mina allra äldsta vänner den viktigaste människan i mitt liv. Oersättlig. För att han är han.

Skicka honom gärna en "grattis på 38 års dagen hälsning här"

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Vilken vän din lillebror har! Det är genuin kärlek i dina ord till honom! Fint Asta!

    Grattis grattis till din lillebror!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. En gratulasjon fra Norge må jo lillebror få, HURRA HURRA HURRA!

    SvaraRadera
  3. Så fint skrivet. Rörd blev jag. Tack för allt fint och right back at you. Tack ni alla andra med ;) <3

    SvaraRadera
  4. Jamen ett stort Grattis såklart!!! och avundsjuka från mej som inte har någon sådan vald bror!!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare