fredag 14 februari 2014

Sorangate


 Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Foto: Björn Dalin
... Jag är fortfarande arg.
Ännu mer arg blev jag när jag lyssnade på P1 där Sveriges radios vd Cilla Benkö motiverade varför Soran Ismail satts i karantän över valåret.

"På Sveriges radio skall alla typer av röster och debatter föras. Men en programledare kan inte aktivt i sin programledarroll tala för eller emot ett demokratiskt valt politiskt parti och bla bla blaaa."

Soran Ismail är känd och övertygad antirasist!
Han är inte specifikt "Anti Sverigedemokraterna."
Om sossarna, moderaterna eller feministiskt initiativ plötsligt skulle framföra rasistiska åsikter och uppföra sig (minst sagt) tvivelaktigt så partiföreträdare blev uteslutna i parti å minut så skulle han tala om dessa partier oxå.
Det är inte Sorans fel att han som antirasist kan hämta mest material från Sd.

Cilla Benkö må låta hur auktoritär och sträng som helst i rösten.
Hon blandar ihop korten i allafall.
Programledaren på P1 frågade henne huruvida programledare på SR skulle kunna hålla sej kritiska till det nazistiska partiet Svenskarnas parti.
Det var enligt Benkö skillnad, för DE är ett nazistiskt parti.
P1: "Det är ett demokratiskt invalt parti i Grästorp."
Benkö: "Nazism strider mot demokratiska principer."
P1: "Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt och rasistiskt parti... eller?"
Benkö: Ja men invalt.
Ehhhh?!

Glasklart eller hur?!
Nazism får Sveriges radios programledare ta ställning mot.
Rasism inte.
Det gör mej förbannad!
Jag tror och har hela tiden trott att den största faran med Sverigedemokraterna är inte att de ska få något aktivt inflytande i riksdagen eller i en regering.
Inte ännu på flera val i allafall.
Varken Socialdemokraterna eller Moderaterna lär ta i dom med tång.
Den stora faran är att samhället, media, övriga partier påverkas och att rasismen normaliseras.
"Antirasism" ses som vilken rörelse eller särintresse  som helst och inte som något alldeles självklart i en demokrati.

Fegt Cilla Benkö. Skitfegt.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Hej Asta, bra skrivet och jag vill bara säga att när du skriver mot SD, mot rasism, främlingsfientlighet, osv. att jag i dessa frågor tänker jag som du. Du kan kanske inte omvända redan hängivna Sverige demokrater men jag tänker att så länge du orkar och vill bidrar du till demokratin och människans rätt att få vara den hen vill. Du kanske inte behöver stödet men jag behövde (tydligen) skriva det till dig:)
    Jag skriver inte så mkt om dessa frågor på bloggen men däremot arbetar jag med likabehandling, jämställdhet, bemötande, öppenhet varje dag när jag arbetar med ungdomarna på mitt jobb. Alla behövs vi på olika sätt i detta nervösa valår. Givetvis behövs vi alltid men nu mer än någonsin. Jag vill i alla fall känna att jag har gjort det jag kunde.

    Kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag behöver stödet. Bekräftelsen i att det gör skillnad. Så tack fina du. Kram

      Radera
  2. Rent språkligt kommer min kommentar ge svensklärare och andra språkpoliser magkatarr men du fattar kontentan i det jag vill säga, hoppas jag iaf.

    SvaraRadera
  3. Och du vet att jag dyker upp - alltid!! Och att jag för samma kamp! Det du gör är ytterst viktigt!!!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare