lördag 15 februari 2014

Litteraturutmaning. Dag 15. Favoritkaraktär, manlig.

Manlig favoritkaraktär.
Ja det finns många. Men med risk för att uppfattas som barnslig och obeläst så väljer jag bort de pretentiösa alternativen.
Den som först dyker upp i mitt huvud är en man som vågar vara både stark och svag.
En man som är bullrig å matcho å ledare över andra tuffa män.
En man som älskar sin dotter och sin kvinna och som öppet visar att dom är viktigast för honom. En man som vågar gråta och vaggas i sin sorg.
Vet ni vem jag tänker på?

Mattis i Ronja Rövardotter.
Stora starka rövarhövdingen som älskar sin Ronja så. Som sörjer sin vän.
Den absolut starkaste scenen i filmatiseringen är när Mattis och Ronja blir osams och Mattis rider sin häst i ett vansinnigt tempo och full av sorg och vrede ropar:
"Jag har inget barn, jag har inget barn, jag har inget barn."
Å när de två envisaste av de envisaste, Mattis och hans Ronja, senare sluter fred och han hissar sin dotter upp i luften för att triumferande och lycklig ropa "Jag har mitt barn!"



Dag 01 – Bästa boken du läste förra året
Dag 02 – En bok som du har läst mer än tre gånger
Dag 03 – Din favoritserie
Dag 04 – Favoritbok i din favoritserie
Dag 05 – En bok som gör dig glad
Dag 06 – En bok som gör dig ledsen
Dag 07 – Den mest underskattade boken
Dag 08 – Den mest överskattade boken
Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade
Dag 10 – Favoritklassiker
Dag 11 – En bok som du hatade
Dag 12 – En bok som du brukade älska
Dag 13 – Din favoritförfattare
Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare
Dag 15 – Favoritkaraktär: manlig
Dag 16 – Favoritkaraktär: kvinnlig
Dag 17 – Favoritcitat från din favoritbok
Dag 18 – En bok som gjorde dig besviken
Dag 19 – En favoritbok som blev film
Dag 20 – Den bästa romantiska boken
Dag 21 – Favoritbok från din barndom
Dag 22 – Den bästa boken du äger
Dag 23 – En bok som du har velat läsa en längre tid
Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något
Dag 27 – Det konstigaste/mest överraskande handlingen/slutet
Dag 28 – Favorittitel
Dag 29 – En bok som alla hatade men som du älskade
Dag 30 – Din favoritbok – always

1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare