onsdag 12 februari 2014

Litteraturutmaning. Dag 12. Min favoritförfattare.


 
Åhhhh, jag har så många.
Jag tycker mycket om Joan Carol Oates även om hon kräver sin läsare.
Jag älskar Marian Keyes. Min senaste favorit är Jonathan Tropper.
Alltid bra lixom.
Svenskt älskar jag Astrid Lindgren och Vilhelm Moberg så klart.
Jag gillar Maj-Gull Axelsson som alltid är kvalitativ.
Men jag tänkte här å nu välja de enda deckarförfattare jag verkligen tycker om.
De är i en helt egen liga!
Roslund & Hellström.
Kriminalförfattarduon som vid det här laget hunnit skriva en handfull romaner.
Killarna som VET vad de talar om. Roslund journalist och med stor insyn i polisens arbete och Hellström fd kriminell, startade KRIS en gång i tiden och är nu kriminalvårdsdebattör.

Det som ÄR med dessa böckerna är att även om det är fiktion så är allt ihop sant, allt sker kring oss här och nu.
Flera böcker... tänker då på "Tre sekunder" (Om polisens arbete med infiltratörer) och "Två soldater" om hur kriminella skitungar erövrar meriter hos de äldre och hårdare gången för att nå status, få tillhöra, få växa.
Efter båda dess böcker tog diskussionen om dessa ämnen fart.
Böckerna är fristående men bör ändå läsas i ordning för att hänga med i "runt omkringberättelsen.

I slutet av varje roman diskuteras samhällsproblemet så som det ÄR och så som det ser ut, det är vanligtvis den intressantaste delen av boken.
Jag har läst och tyckt om samtidiga böcker, det är några få författare som jag inte orkar vänta ut till pocket och hut hör dessa herrar,

Vem tycker du är den bästa författaren?

Dag 01 – Bästa boken du läste förra året
Dag 02 – En bok som du har läst mer än tre gånger
Dag 03 – Din favoritserie
Dag 04 – Favoritbok i din favoritserie
Dag 05 – En bok som gör dig glad
Dag 06 – En bok som gör dig ledsen
Dag 07 – Den mest underskattade boken
Dag 08 – Den mest överskattade boken
Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade
Dag 10 – Favoritklassiker
Dag 11 – En bok som du hatade
Dag 12 – En bok som du brukade älska
Dag 13 – Din favoritförfattare
Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare
Dag 15 – Favoritkaraktär: manlig
Dag 16 – Favoritkaraktär: kvinnlig
Dag 17 – Favoritcitat från din favoritbok
Dag 18 – En bok som gjorde dig besviken
Dag 19 – En favoritbok som blev film
Dag 20 – Den bästa romantiska boken
Dag 21 – Favoritbok från din barndom
Dag 22 – Den bästa boken du äger
Dag 23 – En bok som du har velat läsa en längre tid
Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något
Dag 27 – Det konstigaste/mest överraskande handlingen/slutet
Dag 28 – Favorittitel
Dag 29 – En bok som alla hatade men som du älskade
Dag 30 – Din favoritbok – always

3 kommentarer:

  1. Min allra första författar-hype var Edgar Allan Poe. Mamma köpte en novellsamling till mig på loppis när jag var nio, och efter det så slukade jag allt jag kom över av honom, och började samla på olika novellsamlingar. Kom då också såklart in på H.P Lovecraft rätt så tidigt, och så var steget inte långt till Kafka sedan heller. Så det var mina stora tonårsfavoriter iaf :)

    Sedan så har jag en del favoriter som jag läst senare i livet, men den enda som jag verkligen kan läsa om verk utav (förutom Poe) är ännu en novellförfattare (samt kortromaner och pjäser); Anton Tjechov. Min son heter Anton i andranamn efter honom ^^... Jag har dock aldrig lyckats gå och se en uppsättning av någon av hans pjäser, vilket jag ofta grämer mig för. Jag som är ett sådant stort fan av hans noveller, och det var också Tjechov som fick mig att snöa in totalt på rysk litteratur. Hade en period då jag plöjde böcker av alla de stora namnen :P

    SvaraRadera
  2. Jaaaa, de är fantastiska! "Flickan under gatan" följs av ett reportage om unga hemlösa i Stockholm, vilken ögonöppnare det var! Älskar deras böcker och deras samhällsengagemang!

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du har varit med alla inlägg!!!! Snyggt jobbat A!!

    Jag har faktiskt inte läst något av dessa författare. Kanske för att detta är den enda genren jag aktivt undviker.. Dags att tänka om? Kanske det kanske..

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare