tisdag 11 februari 2014

Litteraturutmaning. Dag 12. En bok som jag brukade älska.

 

"En bok jag brukade älska." Jag tycker många av rubrikerna är konstigt formulerade.
Brukade... som i gjorde men inte längre eller vadå?
Äsch, jag tar en bok som jag älskade, läste flera gånger, men som jag inte läst på länge.
Hur länge sen kan det vara? 15 år sen? Mer?

"Molnfri Bombnatt" av Vibeke Olsson.
Romanen är utgiven 1995 ser jag nu, det var i den vevan som jag läste den första gången.
Den handlar om tyska Hedwig och hennes barndom/ ungdom under Hitler och Andra världskriget.
Jag har läst många romaner som utspelar sej vid denna tid och miljö men få så bra skrivna ur tyskt perspektiv.

När boken börjar är Hedwig gammal och bor i Sverige. Hon hör skinnskallarna utanför på gatan som ropar Sieg Heil Seig Heil. Samma röster hon 50 år tidigare hörde på sina gator i Tyskland.
Hon minns tillbaka. På barn och ungdomen. På kärleken till SS-mannen Willhelm.
På att komma ny till Sverige. Att byta land.
Det är en bok om Sverige då och en bok om Sverige nu.
Det rasistiska och nynazistiska är tyvärr än mer aktuellt nu än när boken gavs ut för snart 20 år sedan.

Jag brukade älska den här historien. Jag tror säkert jag skulle älska den idag med.

Dag 01 – Bästa boken du läste förra året
Dag 02 – En bok som du har läst mer än tre gånger
Dag 03 – Din favoritserie
Dag 04 – Favoritbok i din favoritserie
Dag 05 – En bok som gör dig glad
Dag 06 – En bok som gör dig ledsen
Dag 07 – Den mest underskattade boken
Dag 08 – Den mest överskattade boken
Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade
Dag 10 – Favoritklassiker
Dag 11 – En bok som du hatade
Dag 12 – En bok som du brukade älska
Dag 13 – Din favoritförfattare
Dag 14 – Favoritbok av din favoritförfattare
Dag 15 – Favoritkaraktär: manlig
Dag 16 – Favoritkaraktär: kvinnlig
Dag 17 – Favoritcitat från din favoritbok
Dag 18 – En bok som gjorde dig besviken
Dag 19 – En favoritbok som blev film
Dag 20 – Den bästa romantiska boken
Dag 21 – Favoritbok från din barndom
Dag 22 – Den bästa boken du äger
Dag 23 – En bok som du har velat läsa en längre tid
Dag 24 – En bok som du önskar att flera hade läst
Dag 25 – En karaktär som du kan relatera dig själv till
Dag 26 – En bok som ändrade din åsikt om något
Dag 27 – Det konstigaste/mest överraskande handlingen/slutet
Dag 28 – Favorittitel
Dag 29 – En bok som alla hatade men som du älskade
Dag 30 – Din favoritbok – always

1 kommentar:

  1. Åhhh - den kommer att komma med även i min utmaning! Den är väldigt bra! Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare