lördag 15 februari 2014

Bloggutmaning kring hundar. Dag 9. Viktiga egenskaper när jag väljer hund.

 

Ingen... eller i alla fall väldigt få... verkar läsa mina inlägg från denna utmaning, den ger oerhört lite respons så jag tillåter mej själv att hoppa över dag 7 och 8.
Hundsport... förstår inte frågan? Om jag håller på med nån hundsport? (Svar nej), Skulle kunna tänka mej att hålla på med nån hundsport? (Svar nja), Läser Hundsport (bläddrar igenom.) Å nej jag tävlar inte med hunden jag har.

Så dag 9. Viktiga egenskaper när jag väljer hund.

Efter att ha haft en tik med väldigt låg dådkraft men väldigt hög skärpa och försvarslust så var jag ute efter något helt annat. En svårare hund finns inte om du frågar mej.
Min Märta, hon var min ledstjärna å själsfrände, var tidigt rädd för det mesta och lärde sej redan som valp att utfall skrämmer bort det mesta.
När hon var som värst kring 18 mån-3 år så gjorde hon utfall mot det mesta.
Hundar, människor, barn, bilar, cyklar...
Så! Stabilitet var viktigt för mej när jag valde valp.
Jag minns när jag sa det i telefonen till Gottfrids uppfödare och hon sa:
Om Ebba (Gottes mamma) varit en människa så hade hon kallats för slampa för hon ska upp i knät och pussas på varenda människa hon möter."

Å så var det verkligen. Mamman till min hund är en oerhört öppen och nyfiken tik. Godmodig och godtrogen. Tillitsfull.
Pappan har jag inte träffat, han bor i Italien och är med sin husse som jobbar på en krog där han strövar lös bland gästerna.

Gottfrid är inte speciellt intresserad av människor han inte känner.
Han vill inte upp i knät på kreti och pleti.
Men han är trygg, godmodig och snäll och det är mer ointresse än vaksamhet.
Det tycker jag är superskönt!
Utseende i all ära. Höfter å armbågar är viktigt. Men när det kommer till en så stor, stark och vaktkapabel hund som Dogue de Bordeaux är mentaliteten väldigt väldigt viktig.
Sen vaktar han. Det gör alla Ddb. Det ska de göra.

Utöver mentaliteten ska det klicka. Som alla relationer.
Skulle jag ha en hund(ras) med syfte att tävla lydnad el bruks så skulle jag kanske vara mer nogräknad vad det gäller kamp, kontakt, driv osv.
När jag valde Märta så fanns bara hon. För att hon var hon.
Med Gottfrid fastnade jag för ett foto.
Jag skulle inte ha en till hund just då. Hade egentligen varken råd el tid.
Jag var inte säker på att jag skulle ha en Dogue de Bordeaux till.
Å jag ville absolut inte ha en hane.
Men där var han. Jag såg hans blick och jag kunde inte släppa honom.
Inte glömma honom.
Ödet eller Guds försyn visste att vi hörde ihop.
Att det var han å jag.
Resten är historia.

Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

3 kommentarer:

  1. *ler* Jag läser även dessa inlägg A - men då jag vet nada om hundar, väljer jag att inte kommentera.. Skulle jag någon gång bestämma mig för att ha en hund, skulle jag fråga dig om råd!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Man kan väl säga att jag har lärt mig den hårda vägen vad jag bör leta efter i en hund. Och bara för att man läst på innan man skaffar hund betyder det inte alls att man har en aning om vad det innebär. Det har jag lärt mig. Jag har även lärt mig att det handlar om flera flera års ansvar. Är man inte beredd på det och kanske mindre enveten än vad jag är, ger man nog lätt upp och ger bort hunden. Sedan måste man vara medveten om att det alltid är lite av en chansning att skaffa hund. Just din hund kanske får problem med det ena och det andra. Det är den mindre roliga biten med att ha hund. Hade jag vetat allt jag vet nu är det inte säkert att jag hade fattat samma beslut som då.
    Om jag ska skaffa en ny hund någon gång ska det vara en omplaceringshund. En som redan är rumsren och man känner till dess temperament. Plus att jag kan göra en god gärning genom att ge hunden ett nytt hem. Det känns bättre än att köpa en valp för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag läser dom allihopa:-) tycker dom är roligast!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare