måndag 10 februari 2014

Bloggutmaning kring hundar. Dag 4. Min första hund.





Bild: Baron. Tecknad av min vän Malin.

 
Min första hund. Som i att stå på ägarbeviset. Som att betala ur egen plånbok.
Min första hund var en Bouvier des Flandres. Themach's Dragon, kallad "Baron." 

Jag hämtade hem honom från Lysekil dagen efter vi flyttat till den lilla staden och in i vårt första hus. Mitt bland flyttkartonger och det som utanför skulle bli vår tomt men som nu var en stenig leråker. Den 2:a juni 1991.
Han var 10 veckor gammal och SOM jag längtat efter honom. 

Egentligen ville jag redan då ha en Dogue de Bordeaux men det fanns inga uppfödare.
Vi satte upp oss på en Bullmastifftik men hon gick tom två gånger och jag orkade inte vänta mer.
Att valet föll på Bouvier berodde på att en släkting haft en tik av denna ras och att jag älskat den hunden. Jag tycker fortfarande att de är fantastiskt fina hundar.

Denna lilla lurviga trollonge kom rakt in i vår stora bullriga familj.
En mamma, en pappa som sällan var hemma och tre stycken barn på 10 månader, 2,5 och 5 år.
Han fick hänga på lixom. Delta i vardagen.
Utöver det la jag ofta spår åt honom och vi hängde på Brukshundsklubben ett par kvällar i veckan.
Han tyckte aldrig att det var jätteroligt att träna. Delvis mitt fel. Tidens fel.
En Bouvier behöver list, envishet och omväxling för att tycka något är roligt.
Ändå var vi faktiskt bäst i klassen varje kurs vi gick när det var avslutningstävling. 

Jag minns min kille med stor värme och stor sorg över alla fel jag gjorde.
Han lärde mej så mycket.
Han var en väldigt hård hund på många vis, svår och det krockade ständigt med mina tillkortakommanden.
Samtidigt mkt bra mentalt. Stadig. Inte rädd för någonting.
Han hade mycket vallhund kvar i sej.
En gång vallade han en fotbollsmatch, en gång sprang han rakt in bland ett gäng småtjejer och nafsade dem i hasorna.
De första 3-4 åren var han hopplös att ha lös. Rätt som det var jagade han efter en cyklist eller en bil och han kunde springa huuuuur långt som helst.
Sista delen av hans liv var han lös alltid. Då struntade han i det mesta utan att gå med näsan i gräset och lukta. 

Han kom att bli en bror till barnen. Min Dotter nr II började och slutade sina dagar hela hans liv med en gosestund.
Vi behöll honom för länge. Han hade ont i lederna och han var tvärdement när han äntligen fick somna in 14 år gammal.
Jag grät!!! som jag aldrig gråtit förr.
Än idag saknar jag honom.
Min Noni-Makaroni kille. 

Här 10 v. 

 
Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

1 kommentar:

  1. Ååå, bouviervalpar. Små troll som sagt. Himla fint skrivet också :)

    ... och det är något visst med första hunden. Själv var jag bara 11år när jag fick min första hund. Där kan vi snacka om någon med tillkortakommanden när det kommer till att ha hand om hund (och tillkortakommande i föräldrarskap kanske :P)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare