måndag 17 februari 2014

Bloggutmaning kring hundar. Dag 11. Så valde jag kennel

 

Gottfrid kommer från Chevalier Rough kennel i Skåne.
Jag har via facebook, hemsidan och dess gästbok och enstaka telefonsamtal känt till Kicki och hennes uppfödning i många år.
När jag skaffade Märta så var rasen mycket mindre och man hade rätt bra koll på vilka alla var. I synnerhet uppfödarna.

Jag har alltid tyckt att Kicki och hennes man har en sund syn på rasen och jag tycker om looken på deras hundar. Kort sagt, jag har alltid haft ett högt förtroende för den kenneln. Sen fanns och finns det en tre-fyra-fem till uppfödare till som jag skulle kunna tänka mej beroende på kombination av föräldradjur osv.

Att det BLEV just Gottfrid och just Chevalier Rough denna gången var som jag berättat tidigare en ren slump. Att jag förälskade mej i hans blick på ett foto. Trots att det inte var läge egentligen.

Viktigt när jag väljer uppfödare är att vi delar samma syn på hälsa och mentalitet.
Att uppfödaren ger ett förtroendeingivande intryck. Att jag hör "goda recensioner" från tidigare valpköpare.
När jag skaffade Märta... min första Dogue de Bordeaux... kändes det viktigare med kontakten, alltså kemin mellan mej och uppfödaren.
Som grön på rasen behövde jag ringa och rådfråga, få stöttning och pepp ofta.
Det behovet känner jag inte nu med min andra Ddb på samma sätt.
Sen är Kicki absolut en person som jag känner att jag KAN och får vända mej till om det behövs.

Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

1 kommentar:

  1. Som min Marika då som delar med sig, ger råd och stöttar.
    Vi skulle inte ha hund vi heller. Jag och J. Vi skulle ju flytta. Läka efter 2-3 jobbiga år. Men som kom han tultandes. Efter den där tiken som valde J. Hon som somnade på hans fot. Aldrig en tik sa jag. Vi har nog med hormoner sa jag där jag satt i gräset med min lille korv tuggandes på min sko. Och man skall inte välja den valp som kommer fram först eller sist sa jag snusförnuftigt. Mycket nöjd med att ha valt en mitt i gruppen. Den tiken är så lugn och fin och mjuk. Medan den lille korven blev det lilla aset men åhhh vad jag är glad att jag valde honom!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare