onsdag 19 februari 2014

Bloggutmaning. Dag 12. Vilken ras skulle jag vilja ha



En ras jag skulle vilja ha...
Åhhh, rent visuellt finns det måååååånga utöver rasen jag redan har.
Svårt att välja en, topp 10 vore lättare.

Blodhund
Bullterrier
Fransk bulldog
Am Staffordshire
Spinone
Rhodesian ridgeback
Leonberger
New Foundland
Rottweiler
Bouvier des flandres

Men sen är det ju det där... att hundens mentalitet och lynne ska passa min person och mitt sätt att leva. Å där går kanske tyvärr en hel del av ovanstående raser bort.
Blodhunden tex. Denna majestätiskt vackra hund som dessutom verkar besitta så mycket charm. Jag är osäker på om jag har tid, ork och intresse att tillfredsställa dess behov av mental stimulans och aktivering. 
Spinone är lite samma sak. Älskar deras "gubbiga" uppsyn men de behöver få arbeta.
Mycket!

Amstaffen och bullterriern behöver i likhet med min egen ras en hel del konsekvens (hmm) och miljöträning för att bli trevliga hundar.
Men de har många fördelar som mitt liv och kynne ser ut.
De kan tillbringa en dag liggandes i soffan och vara helt nöjd med det.
Jag är lite krasslig idag och sov till halv tre!!! Gotteman som bara kissat på tomten en sväng när husse gick till jobbet sov med mej hela tiden och klev upp en halvtimma senare en mej. Jäspandes och stretchandes.

Pälshundar är vackra men det är oxå ett jobb att hålla reda på.
Trimning, borstning och all snö och gräs å skit som fastnar.

Nej, det gäller att vara realist även om listan på vackra hundar är oändlig!
Dogue de Bordeaux är min ras. Lär vara till jag tröttnar på att förlora dem så tidigt.
Eller till jag inte orkar med en så stor hund längre.
Tidigare hade vi en rottweiler i området med en matchokille till ägare. Det märktes att han var väldigt stolt över sin rottiskilles storlek och förmåga.
Jag kunde en dag när vi stannade för att prata inte låta bli att trycka till honom lite och sa: "Ja, de är fina rottisarna. Jag kanske själv skaffar mej en nån dag när jag blir äldre och vill ha något mindre och enklare." :)
Å det kanske jag faktiskt gör. Vi får se.

Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renrasig eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2014

2 kommentarer:

  1. Du har bra smak när det kommer till hund ;) Hälften av de raserna du nämner står på min lista också. Jag har dock en svaghet för stora vinthundar också. Borzoi och Irländsk varghund t.ex.

    SvaraRadera
  2. Lite inne på basset och griffon. Kan bara inte överge rynkorna. Får man bara drömma så Cane Corso, bullmastiff...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare