onsdag 8 januari 2014

Skulle du kunna gifta dej med en muslim?

 

Ja, det var en av frågorna som jag fick i mitt "Våga fråga inlägg."

Jag har funderat på hur jag ska tackla den frågan.
"Skulle du kunna gifta dej med en sexköpare/ djurallergiker/ tidigare kvinnomisshandlare/ sverigedemokrat?" vore lättare. Svaren är nej på samtliga, men muslim?

Jag har ingen aning om hur många muslimska män det finns i världen. 1,5 miljarder människor bekänner sej till Islam enl Wikipedia som förvisso inte är världens bästa källa men jag orkar inte kolla närmare. Min poäng är att muslimer är väldigt OLIKA människor. De kan inte klumpas ihop som en sort. Inte ens värmlänningar kan klumpas ihop så.
Det finns allt från fanatiska bokstavstrogna galningar till det stora flertalet som är lite som vi i Sverige. De som tillhör Islam utan att vara speciellt religiös.
Jag skulle gissa (nu är jag ironisk ja) att det skiljer ganska mycket mellan hur en pakistansk fårahede tolkar sin omvärld och hur en man i Sverige från Bosnien gör det.

Nu är jag redan gift. Om jag skiljer mej så är jag tveksam till att jag skulle gifta om mej.
Men OM jag gjorde det så skulle jag ha en mängd krav på den stackars mannen ifråga.
Humor, lojalitet, hundintresse, ett öppet sinne, trygghet i sej själv, omtanke, trohet, intelligens, ett attraktivt utseende, måttlig i sitt alkoholintag, social, accepterande av mina barn och barnbarn, humanist... och sen vill jag nog inte att han är fanatiskt religiös. Åt något håll. Inom någon religion.
Jag skulle inte vara beredd att sätta på mej en burka nej. Men jag tänker inte heller låta mej släpas runt för att knacka dörr som ett Jehovas vittne.

Det där med kärlek är svårt. Långvariga relationer än svårare.
Att upprätthålla romantik, respekt och nyfikenhet för varandra och att leva tillsammans är världens svåraste uppdrag. Fler än vart annat äktenskap spricker. Inom samboskap är siffrorna ännu högre. Av de som stannar kvar... är inte alla lyckliga.
Ändå envisas vi människor, världen över, om å om igen med att försöka.
Och det är väl fint så?
Jonas Gardell sa en gång ungefär så här... "Det är inte alla förunnat att hitta den stora kärleken, det finns människor som går genom ett helt liv utan att göra just det. Så om du finner den stora kärleken är det din skyldighet att ta emot den. Oavsett vilken ålder, kön el nationalitet den har."
Jag säger "Amen" på det.

Puss/ Asta

8 kommentarer:

  1. Jag trodde faktiskt att du tveklöst skulle svara JA, om du älskade honom. Du som är sådan förespråkare av alla människors lika värde och som gillar mångkulturen! Just nu föll din gloria. Du är precis som många andra, säger dej vara emot rasism men när det kommer till kritan så vill du varken gifta dej med en muslim eller bosätta dej i ett invandrartätt bostadsområde. Andra kan dela sitt liv med dom men inte du!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och var i texten läser du det, "anonym"? Att se på människor med kärlek och med respekt, oavsett vilken religion en människa bekänner sig till, har ingenting med vem man ska gifta sig med, att göra…Lika värde gäller oavsett önskat giftermål eller inte! Att gifta sig med en människa är att gifta sig med en människa, inte en religion. I svaret kan man utläsa att Asta inte vill gifta sig med någon fanatiskt religiös människa, oavsett vilken religion. Det är i så fall det enda som står som har med religion att göra. Vilken gloria talar du förresten om? Att vara en god, rättänkande människa med rättspatos, handlar inte om glorior - det är för övrigt en religiös symbol - det handlar om att man ser på människor som likvärdiga! Har inte ett dugg med vem man blir förälskad i att göra! En fråga till dig: VARFÖR är du anonym? Vad är du rädd för?

      Radera
    2. Vill jag gifta mig med en man som är mormon eller katolik?
      Mitt svar skulle bli ett rungande NEEJ!
      Av den anledningen att jag aldrig skulle vilja leva eller gifta mig med en religiös man. Hindu, muslim, katolik eller vad det nu än må vara. Det har ju inte och göra med någon specifik religion. Är man rasist då tycker du?
      Mångkulturell är inte lika med religion!!

      Radera
    3. Det finns fanatiska kristna personer, liksom det finns fanatiskt muslimska personer. Vad jag tror att Asta menar är att om hon nu skulle få för sig att gifta om sig: Så skulle hon kunna gifta in sig i en religion om den är sund. Och JA det finns SUNDA muslimer och OSUNDA kristna. Sedan tror jag att Asta bor i ett relativt mångkulturellt samhälle. Kram Ritha

      Radera
  2. Fantastiskt bra svar, Asta, på en ganska dum fråga - tycker jag! Ungefär som om någon skulle få för sig att fråga dig: Skulle du kunna gifta dig med en kristen? Vad menar hen, vilka associationer gör frågeställaren, vart vill hen komma med frågan? Min gissning är att det handlar om att sätta dig i en svår situation, med det i baktanke att du har samma förutfattade meningar som många SD:personer har, d v s att muslimer per definition är fantatiska, kvinnofientliga och farliga människor….Suck! Man gifter sig ju inte med religionen. Man gifter sig med en människa. Och de krav man har på sig själv, vill man nog kunna ställa på den man gifter sig med också. Jonas Gardell har som vanligt bra blick för det mesta här i livet och har dessutom förmågan att formulera sig med få ord och ändå få fram sitt budskap! Ditt svar är super! Kram

    SvaraRadera
  3. Mångkultur är bra. Men själv väljer jag att bo i ett helsvenskt villakvarter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står var och en fritt att bo var man vill, om man har den ekonomiska kapaciteten. Många människor som kommer hit som flyktingar eller arbetskraftsinvandrare eller anhöriga, har vare sig ekonomisk kapacitet eller kunskap om hur vårt samhället fungerar, så de får bor där de blir placerade. Din kommentar är lika löjlig som onödig.

      Radera
  4. Asta!
    Du är klockren som vanligt!!<3
    Skulle jag gifta mig igen - skulle det vara med ("en sån som") DIG! Tveklöst!;)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare