måndag 9 december 2013

Typiskt svensk

 

Lady Dahmer frågade sina läsare om vad de hade för stereotypa egenskaper för sej, hur de var "typiskt svenska" och jag blev inspirerad att skriva ett eget inlägg.

Som jag tjatat om flera gånger var jag under min utbildning till sjuksköterska på en föreläsning som hette "Kulturkrockar och kulturmöten" och kvinnan där talade mkt om olika kulturer, ink den svenska och varför vi egentligen är som vi är.
Det finns ju skäl till det å sånt är riktigt intressant.

* Jag sätter mej alltid själv på buss/ tåg och lägger gärna väskan på sätet bredvid för att markera "upptaget" in i det längsta.

* Jag är socialdemokratiskt och just de där värderingar kring skatter och gemensam välfärd känns väldigt svenskt.

* Jag ser alltid på Kalle Anka på julafton.

* Jag säger tack i tid å otid.

* Jag är löjligt stolt (ffa utomlands) över våra storheter som Abba, Zlatan, Foppa.

* Astrid Lindgren är helig för mej

* Jag är långt ifrån ateist men går sällan i kyrkan och är skeptisk mot allt som är "lite för religiöst."

* Jag gillar Kalles kaviar

* Jag tycker lätt att människor som tar mycket plats är jobbiga

* Jag ställer höga krav på mej själv och andra.

* Jag källsorterar och är relativt miljömedveten.

* Jag är blödigare med djur än med människor.

* Jag är obekväm med att krama främmande personer

* Jag går inte bara hem till folk, inte ens barn el nära vänner, utan att först ha bestämt å bokat.

* Jag är hellre hemma än på krogen.

* Jag kan gå på stan omålad med håret i en tofs och med hundkängorna på utan problem.

* Jag pratar ofta om vädret

* I en inledande konversation med en främling är en av mina första fem frågor alltid "Vad jobbar du med?"

* Jag lägger pinnen på bandet efter mej när jag handlat

* Jag parkerar aldrig på handikappsparkeringen.

* När jag blir arg skriver jag det på facebook eller sätter en dekal på bilen :)

* Jag är artig mot främlingar in i det längsta

* Äter alltid matjesill på midsommarafton

* Snusar

På vilket sätt är du "typiskt svensk" ?

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 nej..., 13, 14 nja..., 15 nja..., 16, 17, 18 nej, 19, 20, 21 nej, 22, 23, 24 nej.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare