onsdag 18 december 2013

2013 års årskrönika

Januari



I januari dog Märta. Det var den 10:e, en dryg månad innan hon skulle ha fyllt 8 år.
Jag hade det på känn, långt innan, säkert ett år innan så kände jag hur hennes själ gjorde sej redo att lämna mej.
Hon stannade precis så länge som hon behövde. För min skull och för Gottfrids.
När jag summerar året och inser att jag snart överlevt ett år utan henne så kan jag knappt förstå.
På ett sätt känns det som "alldeles nyss" och på ett sätt som "en evighet sedan" som jag fick luta min panna mot hennes.
Märtas död fick droppen att rinna över för min del och blev startskottet på en lång tids depression och sjukskrivning.
Jag saknar henne ännu. Hon fattas mej fortfarande.
I Bloggdalas bokcirkel läste vi Minnet av smutsig ängel

Februari

 

I februari var jag sjukskriven och försökte ändå vara social å fungera. Försökte att överleva utan mitt ankare.
När jag tittar i min almanacka så har jag dejter med vänner inbokade varje vecka.
Jag var gräsänka 2 veckor då min man var på fackkurs. Det var bokrea och jag bad äntligen en bekant jag gjort väldigt illa om ursäkt.
Jag sökte ett jobb, fick det men tackade nej då jag mådde för psykiskt dåligt.
Gotte vad min livräddare, min Gudasände.
I Bloggdalas bokcirkel läste vi Öster om Heden

Mars

 

I början av mars dog min mormor hastigt. Hon som i så många avseenden varit min mamma under hela livet.
Jag upplevde det som ganska skönt att hon fick slippa ifrån ett tungt liv och att hon fick återförenas med morfar. Sorgen och saknaden har smugit sej på mej under året.
Det kommer plötsligt över mej, att hon inte finns mer med en nästan andlös saknad.
Inte som sorgen över Märta men ändå där.
Hon begravdes fint i slutet av månaden.
Jag började arbetsträna å hade till en början väldigt svårt att finna mej tillrätta.
I Bloggdalas bokcirkel läste vi Jag skulle aldrig ljuga för dej.

April

 

I april började jag att springa. Eller lufsa som jag kallade det i början.
Jag gick hos en psykolog och jag tog tag i min vikt.
Jag var å hälsade på Maria i Halmstad. Körde bil. Pratade med en skånska, bara en sån sak.
I bloggdalas bokcirkel läste vi Överenskommelser.

Maj 

 

I maj sprang jag allt mer och nådde mitt mål, att orka springa en halv mil!
Jag var väldigt stolt över mej själv.
Jag nådde mitt viktmål på 59 kg och mådde på det stora hela rätt bra.
Det var mycket sol och jag arbetade 50%
Vi hade en liten men naggande god babyshower för min gravida äldsta dotter.
Sonen flyttade hem från Göteborg.
I Bloggdalas bokcirkel läste vi mitt val Moderspassion.

Juni

 

I juni höll vi student för Mini med mycket förberedelser innan.
Den 4:e (dagen före studenten) hände mej två märkliga ting som båda gjorde starkt avtryck på mej.
Jag fick en tydlig känsla av mormors närvaro och hur själar rörde på sej.
Hur Emelies foster gjorde sej redo, hur jag själsligt klev fram som släktens stora matriark.
Senare höll jag på att bli påkörd. Gnisslande bromsar och en bil som väjde och ändå skilde den nån decimeter mellan mej å en framrusande bil.
Men det var inte min tur.
Den 12:e juni föddes mitt första barnbarn. En liten flicka, en liten Ängla.
Fantastiskt.
I mitten av juni sprang jag oxå milen för första gången.
Vi hade en sommarfest med jobbet.
I bloggdalas bokcirkel var jag inte med då jag inte fick fatt på boken.

Juli 

 

I juli hade jag semester. Å vilken sommar vi hade! Rekordtorr juli. Rekordvarm. Rekordsolig. Premiärbadade den 6:e juli
Jag gjorde en massa sociala grejer. Var på hundutställning, gick på krogen, hälsade på pappa, grillade med kollegor, Träffade bloggpolare i Varberg under en ljuvlig dag och några veckor senare hade jag Maria å henens fina barn här
Jag var på Badjävlar med Cissi å i hade magiskt trevligt.
Bloggdalas bokcirkel läste Livet efter dej

Augusti

 

I augusti började jag jobba fullt igen. Till en början var det väldigt tungt.
Maken och jag firade silverbröllop. I slutet av augusti fick jag även veta att min Mini väntade barn!
Bloggdalas bokcirkel läste Tusenskönor

September

 

Det var en vacker september. Vi var ute med jobbet å firade en 60 åring.
Lillebror, jag, Systera Mi och ytterligare en kollega var i Köpenhamn under en underbar fredag-lördag.
I september började jag oxå få bröstsmärtor. Kraftfulla sådana som utreddes utan att man fann något fel. 
Den 23:e september åkte jag, Mini och mamma till Cypern. Mammas första utlandsresa. Vi hade en helt fantastisk vecka. Kanske en av de bättre veckorna i mitt liv. Som jag solade, sov och njöt av livet!
Bloggdalas bokcirkel läste En liten smula underbar

Oktober

 

En månad när inget speciellt inträffade. Men det var ofta fint väder. I övrigt jobbade jag på. Vikten började smyga uppåt igen och löprundorna blev allt mer sällsynta. 
Bloggdalas bokcirkel läste Sju jävligt långa dagar

November

 

Maken å jag hade Göteborgsweekend och ruinerade oss fullständigt.
Vi såg "En skam för Sverige" som på Gothia och hade väldigt trevligt.
Vi utrotade möss och vi fick översvämning i köket vilket resulterade i att madrassen blev blöt och sedan möglig och jag fick börja sova med min make igen. I en 1,20 säng.
Sista veckan hade jag semester enl tradition och myste på med adventpyssel å skittråkig fönsterputs.
Jag fick följa med på Minis ultraljud och se världens sötaste knodd.
Bloggdalas bokcirkel läste Förr eller senare exploderar jag

December



Stormen Sven kom å hälsade på men ännu ingen snö och ingen kyla.
Denna julupptrappningen har varit lugnare än tidigare år då vi i år bara köper julklappar till en vuxen person. Å så barn då... födda och ofödda.
Bloggdalas bokcirkel läste Inlåsta

Ännu är året inte slut, men i fjol dristade jag mej på att ge ut Årskrönikan de 17:e december så vi får tro att 18:e duger lik gott i år.
Det har varit ett år av sött och av salt där det stora är att jag förlorade både Märta och mormor. Där sommaren i Sverige var tokfin och så semesterresan till Cypern.
Ja å så sist men inte minst Ängladockan och det nya spirande barnet i Minis mage.

Hur var ert år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare