måndag 11 november 2013

Minns du när HIV kom?

 

Minns ni när HIV kom?

Ett par månader innan jag blev gravid med mitt första barn hade jag och min make (då pojkvän) ett uppehåll och jag hade ett kortvarigt sexuellt förhållande med en annan kille.
Året var -86 och jag var 16 år.
Den här killen var... inte precis sexuellt återhållsam... och han arbetade som sjöman.
Hade typ brudar i varje hamn och besökte regelbundet bordeller.
Ja, jag var 16... det är kanske inte en man jag skulle valt att ha sexuella utsvävningar med idag.

Någon gång under -87 började man på allvar tala om HIV och AIDS. Åtminstone bland heterosexuella. Bland bögarna började det kanske tidigare.
Jag testades inte för det under min graviditet.
Men någon gång strax efter att jag fött barn började man uppmana människor som haft oskyddat sex att gå och testa sej för den förfärliga sjukdomen som bröt ner unga människors immunförsvar och som tillslut dödade dem i enklare infektioner som lunginflammation.

Jag minns att jag satt på en särskild hivprovtagningsklinik med min lilla bebis och maken och att jag kände mej livrädd.
Att jag kände mej helt säker på att jag hade det!
Dramaqueen var jag redan då.
Men provet var negativt och jag kom undan med en läxa.
Aldrig ha oskyddat sex med män som skryter om bordellbesök.
Faktiskt varken med eller utan kondom.

Sedan dess har jag hivtestat mej ett antal gånger.
Varje graviditet, inför sjuksköterskeutbildningen och tre-fyra gånger när jag stuckit mej på kanyler på jobbet.
Hysterin som rådde på -80 talet har snarare bytts ut mot en nonchalans.
Självklart delvis för att HIV i västerländska länder inte längre är en dödsdom med de bromsmediciner som finns givetvis men oxå för att vi glömt.
Frekvensen av andra ökande könssjukdomar som klamydia visar på att vi... unga som äldre... blivit dåliga på att använda kondom igen.

Minns du hur det var?

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Nej, var bara barn då. Nu dock när jag tänker efter tycker jag det är märkligt att jag inte upplevde något av det. Hörde INGENTING, jag började ändå tvåan -87. Men ingenting, vad jag minns om HIV

    SvaraRadera
  2. Det var samma för mig. Några år innan provtagningarna bbörjade hade jag en pojkvän som gärna berättade som sina besök på bordeller i Thailand... Galet att jag inte bara dumpade honom... Ung och dum...

    SvaraRadera
  3. Kommer väl ihåg tiden. Hur AIDS liksom helt plötsligt fanns överallt. Men jag hade inte sex förrän jag var 18 - alltså 1990.. Och aldrig oskyddat. Och aldrig med killar som skröt.. (Jösses vad sipp jag låter!!!)

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare